Slik skal virkelig god barbera smake

Baroloeksperten Elvio Cogno kan ikke uventet sin barbera også. Og det veldig godt.
01 November 2015 - 01:37

Elvio Cognos toppbarbera Cogno Barbera d´Alba Pre-Phylloxera 2012 finnes bare i veldig små kvanta, det gjelder så vel normalflaske som magnum. Og den har sin pris. Men den har et raffinement som er få andre barberaer forunt. Den store konsentrasjonen kommer av de eldgamle vinstokkene som gir frukten. De er ikke podet, derav navnet «pre-phylloxera».

Ekstra vellykket i 2012

At disse plantene ikke ble angrepet av vinlusa, skyldes at vokser i et sand- og kalkholdig jordsmonn hvor den ikke overlever. Denne parsellen er mikroskopisk med drøyt 1000 planter og en årlig produksjon på 2000 flasker. Så vi er egentlig veldig heldige som får tak i en så sjeldent eksklusiv vin her oppe i nord.

Om den er for dyr eller du ikke får tak i den , er det god trøst i Cognos langt mer tilgjengelige Barbera d'Alba Bricco Dei Merli 2012 som slett ikke er et mindreverdig alternativ. Derimot en veldig seriøs vin som samtidig er litt mer drikkeklar enn sin storebror. Men som like fullt har et godt lagringspotensial. Og som stråler litt ekstra i 2012-årgangen. Barbera er en varmekjær drue, men for mye kan gi veldig høye sukkerverdier og resulterende høy alkohol. Cognos barberaer klarte seg godt i 2012, men det kan virke umulig å komme under 14 prosent i dagens Piemonte-klima.

Fikser egentlig alt like godt

Cogno-familien, representert ved fjerde, snart femte generasjon, lager selvsagt også dolcetto, Dolcetto d'Alba Vigna del Mandorlo 2013, på samme måte hvilket betyr gjæring i ståltanker og modning i store slavonske eikefat, dog litt kortere tid enn for barberaen. Og deres hvitvin Anas Cëtta 2013 av den lokale druen nascetta, er et interessant bekjentskap og en perfekt start på en piemontesisk helaften.

Den bør helst avsluttes med Cognos raffinerte baroloer, fra vinmarken Pernice eller Ravera, hvor også vingården ligger. Er du rask, finnes det fortsatt noen flasker igjen av Ravera 2010 og 2008 magnum på en håndfull polutsalg som CC Vest, Aker Brygge og Bodø.

Cognos vinkjeller ligger i Novello, midt i Barolo-paradis.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl