Test av riesling fra Rheingau - Kabinett trocken

28 August 2009 - 10:48

Vi gjør oppmerksom på at vareprisen i de røde bestillingslenkene under produktene reflekterer den til enhver tid gjeldende utsalgspris. Prisene oppgitt i testens varetekst er den pris som produktet hadde ved publisering av testen.

Kabinett trocken

+ (89p)
Prinz Von Hessen Riesling Kabinett Trocken 2007
Weing. Prinz Von Hessen
Tyskland - Rheingau
58203 Vectura - kr 189,90 (75cl)
Ny pris 1. september 2009 blir kr. 139,90
Modern Fluids
Farge og duft: Gulgrønn. Svært delikat duft med masse mineraler som flint, blomster, epler, sitrus og tropisk frukt.
Smak: Fast flott anslag, svært syrefrisk med veldig bra frukt og konsentrasjon, sitter godt og lenge. (2007)
Bruksområde: Gode retter med lyst kjøtt eller sjømat.
Vurdering: En virkelig flott kabinett for de neste 10 årene. Meget godt kjøp. 89 p (2007)

+ (89p)
Künstler Hochheimer Hölle Riesling Kabinett Trocken 2007
Weing. Franz Künstler
Tyskland - Rheingau
56529 Vectura - kr 219,90 (75cl)
Better Wines
Farge og duft: Lys gul. Flott mineralsk duft med masse grapefrukt, lime, grønne epler samt snev av blomster.
Smak: Fyldig anslag, flott fasthet, veldig elegant og kjølig stil, høy syre, god konsentrasjon, sitter lenge. (2007)
Bruksområde: Sjømat eller lyst kjøtt med god saus.
Vurdering: En svært velkomponert riesling for de neste 8 årene. Meget godt kjøp. 89 p (2007)

+ (88p)
Eltviller Riesling Kabinett Trocken 2007
Freiherr Langwerth Von Simmern
Tyskland - Rheingau
55384 Vectura - kr 159,90 (75cl)
Vinordia
Farge og duft: Lys gul. Flott rik duft med tropisk nektar, lime, honning og mineraler.
Smak: Flott fruktig anslag, veldig god syre og konsentrasjon, fruktig og deilig med fin fasthet utover, sitter veldig lenge. (2007)
Bruksområde: Allround.
Vurdering: En flott ung riesling som vil utvikle seg videre i minst 7 år. Meget godt kjøp. 88 p (2007)

+ (88p)
Schloss Schönborn Hattenheim Nussbrunnen Riesling Kabinett Dry 2007
Schloss Schönborn
Tyskland - Rheingau
58577 Vectura - kr 159,90 (75cl)
Bestillingsutvalg
Farge og duft: Lys gul. Ung fruktig duft med gule og grønne epler, sitrus, mineraler.
Smak: Fint fruktig anslag, god fasthet fra starten, følger duften, flotte syrer, bra fylde, godt med sitrusbitterhet i finishen. (2007)
Bruksområde: Sjømat med god saus.
Vurdering: En flott vin for de neste 6-7 årene. Meget godt kjøp. 88 p (2007)

+ (87p)
Schloss Johannisberger Riesling Rotlack 2007
Dom. Schloss Johannisberg
Tyskland - Rheingau
Vectura - ca. kr 295,00 (75cl)
Kun Horeca
WineTailor
Farge og duft: Gullgul. Flott duft med søte epletoner, grapefrukt, blomster og dempet mineralpreg.
Smak: Fruktig anslag, veldig god syre, fin frukt hele veien, fast og god finish. (2007)
Bruksområde: Sjømat eller lyst kjøtt med god saus.
Vurdering: En fortsatt veldig ung riesling som fint tåler 6 år til. Godt kjøp. 87 p (2007)

(86p)
Schloss Vollrads Riesling Kabinett Trocken 2007
Schloss Vollrads
Tyskland - Rheingau
51112 VSD - kr 169,00 (75cl)
Bibendum
Farge og duft: Lys gulgrønn. Lett, ungdommelig og frisk duft med lime, sitrus og grønne epler samt svake mineral- og blomstertoner.
Smak: Fruktig fast anslaget, veldig frisk og deilig med fin syre, lett sødme fra midten og utover, avslutter friskt og fint. (2007)
Bruksområde: Sushi, sashimi.
Vurdering: En slank vin som likevel har nok fruktfylde til både å tåle en del smak i maten og lagring i fire år. Meget godt kjøp. 86 p (2007)
Alkoholinnhold: 12,0% vol.

(84p)
Steinberger Riesling kabinett Trocken 2008
Kloster Eberbach
Tyskland - Rheingau
Vectura - kr 150,00 (75cl)
Kun Horeca
Vininor
Farge og duft: Gul. Fin ung og litt tuttifruttiaktig duft med søte frukttoner og en del lime.
Smak: Fruktig anslag, lett sødme, fruktig hele veien, også litt mineralpreg, sitter veldig godt og lenge med fint limepreg i finishen.
Bruksområde: Drikkevin,sushi.
Vurdering: En fruktig og behagelig frisk vin for de neste tre årene. Godt kjøp. 84 p (2008)

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl