Drikke

Sommerens beste roseviner

Her får du vite hvilke roséviner du skal satse på i sommer

I Aperitifs polliste er det 265 roséer som er testet det siste året. Dermed vet du hva du skal satse på når du skal kjøpe inn de rosa dråpene.
16 Juni 2017 - 14:00

Rosévin er egentlig vanskelig å lage for en hver skjønnhetsfeil skinner gjennom. Vinstilen er jo egentlig en selvmotsigelse siden det er røde druer som brukes samtidig som målet er at det skal smake minst mulig rødvin.

Du finner de testede rosévinene listet etter poeng på neste side

For noen produsenter er rosévin av den grunn en bigeskjeft. Det ville være meningsløst å kaste bort sine beste druer på noe som kanskje ikke blir så vellykket og som har langt kortere liv og oppnår lavere pris enn en rød vin av de samme druene. Derfor brukes gjerne druer fra yngre vinstokker som også plukkes litt tidligere for at de skal beholde mest mulig friskhet og for all del ikke bringe med seg råte eller overmodne frukttoner eller for høy alkohol.

Her kan lese mer om kunsten å lage slik vin

De beste rosévinene kjennetegnes alltid av godt håndverk, er gjæret med druenes egne gjærsopper eller nøytral kjøpegjær. De smaker derfor vin og ikke sukkertøy eller Gøy-saft. De er dessuten laget av produsenter som enten er spesialister på denne vinstilen eller som liker utfordringer.

Blant rosévinene som er å få kjøpt akkurat nå er flere av mine favoritter ikke uventet fra Provence som Léoube, Dom. La Suffrene og Ch. Simone samt kjendisrosé nummer én Miraval. Loire stiller også sterkt med pinot noir fra Dom. Bailly-Reverdy i Sancerre og cabernet franc fra Dom. Fabrice Gasnier i Chinon. Rosa nebbiolo er populært i Norge og best i klassen er Scarzello som har både 2015 og 2013 for salg.

Disse får konkurranse av «outsiderne» Reichsrat von Buhl med pinot noir fra Pfalz og Contino med utviklet graciano/garnacha fra Rioja.

De beste lager altså roséviner som holder noen år, noe som står i stor kontrast til den store mengden av rosa viner som bør nytes i løpet av året.

Slik er testen gjennomført

De 265 rosévinene er smakt over en periode på et drøyt år. Noen kan ha fått ny årgang siden vurderingen ble gjort, men for de fleste viner i denne kategorien, er det gjenkjennelighet og et minimum av årgangsvariasjon som gjelder. Derfor gir poengene et godt pekepinn når du skal handle inn til sommerfesten.

NB En vin kan ha en dato i tittelen og en annen i smaksnotatene, men det er ikke nødvendigvis tittelen  som er aktuell årgang. Apéritifs polliste oppdateres en gang i døgnet mot Vinmonopolets data (api), primært for tittel som navn og årgang samt pris, og dermed er det disse opplysningene som overstyrer våre egne. Men smaksnotatene er alltid merket med årgang.

Du finner de testede rosévinene listet etter poeng på neste side

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl