Sjokoladetrio

Den store festkaken skal du starte med allerede nå
Foto: (Julie H. Amundsen)

Den store festkaken skal du starte med allerede nå

I denne oppskriften er det tre kaker i en. Om du ikke vil lage en trio som på bildet, kan du velge å lage tre store kaker, eller gå for din favorittsjokolade.
10 Mai 2018 - 13:00

Det er lett å miste motet av den lange ingredienslisten med de pinlig nøyaktige målene, men ifølge Lotte Arnesen Hogefeld, konditor på Nedre Foss Gård, er det eneste veien til et vellykket resultat.

Hvis du synes prosjektet blir for ambisiøst, kan du dele det opp. - Her er mange oppskrifter i en. Så her kan du velge å lage én mousse - da ganger du bare med tre - eller lage alle. Om du bare skal lage en kake og vil ha alle tre lagene med mousse, trenger du en håndmikser, om du ikke har sterke armer, sier Lotte og legger til:

- Det kan være lurt å lage to kaker og fryse inn om man skal lage alle lagene, da det er litt vanskelig å lage så små mengder mousse.

Det er en uke igjen til 17. mai, og med tilgang på en fryser, har du altså muligheten til å lage tidenes festkake.

Her er andre festkaker som Lotte har bakt for oss

Få ukentlig kaketips: Abonner på vårt gratis nyhetsbrev

Sjokoladetrio

Fremgangsmåte

Sjokoladebunn:
Smelt sammen sukker og smør. Pisk eggedosis av sukker og egg. Vend sammen. Stek på 180 grader i 10-15 minutter. Avkjøl.

Tips:
Det er veldig godt med hakkede nøtter i bunnen.

Mørk sjokolademousse:
Pisk løs krem. Smelt sammen fløte og sjokolade. Pisk eggedosis av plommer og sukker. Rør inn sjokoladen i eggedosisen, vend inn krem.

Fyll i forma med sjokoladebunn nederst. Frys.

Melkesjokolademousse:
Kok opp melk. Klem vannet av gelatinen og smelt i melken. Smelt sjokoladen i melkeblandingen. Avkjøl til 32 grader og vend inn krem. Hell i formen over den mørke sjokolademoussen. Frys igjen.

Hvit sjokolademousse:
Varm fløte, eggeplommer, vaniljefrø fra stangen og sukker under kraftig omrøring til det når 84 grader, sil. Smelt gelatinen og sjokoladen i blandinga. Avkjøl til ca 32 grader. Vend inn krem. Hell i formen.

Mørk sjokoladeglasur:
Kok opp melk og glukose. Smelt gelatin og deretter sjokolade i melken. Rør til blank.

Melkesjokoladeglasur:

Hvit sjokoladeglasur:
Kok opp vann, glukose, sukker, og fløte. Smelt gelatinen i blandingen og deretter sjokoladen. Kjør sammen med stavmikser og tilsett titandioksid til du synes den er passe hvit. Kan lages uten, men da blir den veldig gul i fargen.

Tips:
Titandioksid kan kjøpes på Cacas eller Panduro.

Glasering:
Ta kaken ut av formen i fryst tilstand. La den tine til du klarer å kutte den. Bruk varm kniv og del kaken i 3 like store deler. Jevn ut kantene og frys inn igjen. Glaser en del av gangen. Sett på rist over er bolle eller ett brett (bollen skal fange opp glasur som renner av kaken). Hell glasur over kakedelen til den er helt dekket. Vent til det har sluttet å dryppe fra kaken og glasuren har begynt å sette seg litt, løft over på fat. Gjenta prosessen på de andre to delene.

Tips:
Glasur som er til overs kan fylles i frysepose og fryses inn til neste gang du skal bake.

Her finner du mange oppskrifter til deilige sjokoladekaker

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Lotte Arnesen Hogefeld, konditor, Nedre Foss Gård

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.