Rød marsipankake

Denne festkaken vekker oppmerksomhet i all sin enkelhet

Om du synes marsipankake er noe som skal overlates til proffene, kan du prøve deg på denne som er både lettlaget og velsmakende. Og ikke minst enkel å pynte.
25 April 2019 - 12:00

Glem avansert marsipanpynt som roser og annet tidkrevende pynt. Farger du marsipanen rød (eller en annen farge) blir den i seg selv oppsiktsvekkende der den troner på kakebordet. Under den røde marsipanen som du altså enkelt farger selv, skjuler det seg myk vaniljekrem og saftig kakebunn. Akkurat slik en marsipankake skal smake.

Se våre andre oppskrifter på marsipankake

Denne kaken heter egentlig bowlingkake siden den ser ut som en bowlingkule og er et yndet tema for barnebursdag - men den faller i smak også hos voksne.

Skaff deg ukens kake-tips som e-post

Rød marsipankake

Fremgangsmåte

Smør og strø en rund form, ca. 26 cm i diameter.

Bunn:
Visp egg og sukker lett og luftig. Bland de øvrige ingrediensene og vend ned i røren. Hell røren i formen og stek nederst i ovnen ved 175 °C i ca. 40 minutter. Hvelv kaken på rist og avkjøl den. Del kaken i tre bunner.

Vaniljekrem og fyll:
Legg gelatinarkene i bløt i rikelig med vann. Bland sammen ingrediensene til vaniljekremen i en kasserolle og la småkoke under omrøring til kremen tykner. Ta gelatinarkene opp av vannet og rør dem ned i den varme kremen. Sett det til siden for å avkjøles. Visp fløten stiv og vend den ned i vaniljekremen når denne er avkjølt.

Montering:
Fordel en tredjedel av kremen på den ene bunnen, mer midt på enn på kantene. Legg den andre bunnen oppå, og fordel vaniljekrem på denne også. Legg på den siste bunnen, og fordel resten av vaniljekrem på denne og på sidene av kaken. Se til at mesteparten av kremen legges midt på kaken slik at den blir rund på midten.

Pynt:
Arbeid inn melisen i marsipanen. Farg den rød. Kjevle marsipanen ut tynt mellom to ark bakepapir. Dekk kaken med marsipanen. Trykk til på sidene og skjær bort overflødig marsipan.

Tips:
Lag kuler av marsipanrestene og dypp dem i smeltet kokesjokolade. Avkjøl på bakepapir. Bruk dem til pynt rundt kaken sammen med annet godteri.

Se våre andre oppskrifter på marsipankake

Her finner du mange oppskrifter til deilige sjokoladekaker

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Dansukker.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

Påske er skiturer, kos i hytteveggen - og appelsiner. Men appelsiner kan brukes til mye mer enn det. Her får du et knippe oppskrifter med nettopp appelsin.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.