Sarah Bernhardt

Dette er en av landets sju mest populære julekaker - som garantert blir spist opp

Så er heller ikke disse Sarah Bernhardt-munnfullene vanlige julekaker, men derimot en klassiker som det alltid er plass for. Her får du to forskjellige oppskrifter.
16 Desember 2021 - 12:00

Ifølge en undersøkelse i regi av Opplysningskontoret for brød og korn, er Sarah Bernhardt en av de sju mest populære julekakene - og havner derfor på den norske sju slag-lista. De eneste områdene som ikke har den på topp sju er Oslo og Vestlandet.

Sarah Bernhardt-kaker kommer i mange versjoner; noen bruker kransekakemasse som bunn, mens andre bruker skåldete mandler (altså marsipan). Også kremen kan variere fra sjokoladekrem til smørkrem eller kaffekrem som i denne oppskriften.

Derfor får du to løsninger for denne kaken, en porsjonsvis og en som bakes i langpanne.

Historien bak navnet er det samme:

Denne kaken er kalt opp etter 1800-tallets aller største kjendis fra scenen, nemlig den franske Sarah Bernhardt, men når og hvor det skjedde er ikke så lett å finne ut av. Danskene kaller den en dansk klassiker, og noen kilder mener det var en dansk konditor som fant på å kalle disse deilige munnfullene opp etter henne. Men dette er en historie som ikke er bekreftet, derfor må vi leve i uvisse. Men det gjør strengt tatt ikke noe siden kakene lever sitt helt egne liv. Og navnet skrives ikke alltid på samme måte som det som har gitt inspirasjonen.

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sarah Bernhard

Fremgangsmåte

Kaffekrem:
Kok opp fløten med kaffebønnene og la det trekke i 10 minutter. Sikt fløten fra bønnene og hell over den hakkede sjokoladen og rør rundt til sjokoladen er smeltet. Rør inn 2,5 dl kremfløte til en jevn masse. Dekk til med plastfolie og la det stå i kjøleskapet natten over.

Bunn:
Løs opp sukker, brun farin og salt i eggehviten. Rør inn revet marsipan - litt om gangen til massen er jevn og fast. Kjevle deretter ut marsipanen til den er ca. 0,5 cm tykk og stikk ut bunnene med en utstikker (ca. 3,5 cm i diameter). Stek bunnene midt i ovnen ved 180 °C i ca. 5 minutter.

Montering:
Pisk opp kaffe-kremen med en el. pisker eller i en kjøkkenmaskin og legg kremen i en sprøytepose. Klipp hull i posen og sprøyt ut små topper på de avkjølte bunnene. Sett de kaldt eller i fryseren, til kaffekremen har stivnet litt. Smelt sjokoladen etter anvisning på pakken og dypp kakene i sjokoladen (bruk en dyp bolle/skål for sjokoladen).

Glasur:
Smelt 300 g sjokolade etter anvisning på pakken og dypp kakene i sjokoladen (bruk en dyp bolle/skål for sjokoladen).

Tips: Du kan godt lage denne som en stor kake som skjæres i kvadrater ved servering.

Sendt inn av Odense

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Sarah Bernhardt i langpanne

Fremgangsmåte

Kjør mandlene raskt i en foodprosessor, eller mal dem i en kvern. Bland mandlene med bakepulver.

Pisk eggehviter på lav hastighet i en ren bolle. Når du kan se små jevne bobler av eggehvite i bollen, setter du opp hastigheten litt. Pisk til eggehvitene danner små skumtopper, og tilsett sukker litt etter litt. Pisk videre til du har en tykk marengs i 3-4 minutter.

Vend inn de malte mandlene med en slikkepott og fordel røren i en stor bakepapirkledd langpanne (30 x 40 cm).

Stek mandelbunnen midt i ovnen på 175 °C i ca. 20 minutter. Avkjøl bunnen i langpannen etter steking.

Pisk smør og melis til en luftig, hvit krem. Tilsett eggeplommer og hele egg. Ha i kakaopulver og vaniljesukker. Dersom du ønsker mørkere sjokoladekrem, så kan du tilsette mer kakao.

Ha sjokoladekremen over mandelbunnen når bunnen har blitt helt kald. Smør kremen utover, slik at den er jevnt fordelt over hele kaken. Sett kaken kjølig slik at sjokoladekremen stivner litt.

Brekk sjokolade i biter, eller grovhakk den og ha den i en bolle sammen med delfiafett. Sett bollen over vannbad (kjele med vann) slik at sjokoladen smelter.

Sjekk at sjokoladen ikke er for varm og hell sjokoladen over kaken. Fordel den smeltede sjokoladen utover med en palett. Om du ønsker kan du også lage et mønster i sjokoladen med en gaffel.

Sett kaken kaldt til sjokoladeglasuren stivner.

Renskjær kaken rundt kantene, og del den opp i små biter med en skarp kniv. Bruk palett eller en stekespade for å få kakestykkene ut av formen.

Temperer gjerne kaken ½ time før den skal spises. Oppbevar kaken i kjøleskap eller frys den ned til neste kakefest.

Sendt inn av Brodogkorn.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.