Avokadotoast med posjert egg
Foto: lithiumcloud

Avokadotoast med posjert egg

Avokadotoast har lenge vært brunsjfavoritt verden over. Her har du oppskrift som du helt sikkert blir avhengig av.

Fremgangsmåte

Kok opp en kjele med minst 5cm med vann, skru så ned varmen til vannet så vidt småkoker. Når en posjerer egg er det viktig å bruke helt ferske egg. Dette er fordi hvitten blir løsere jo eldre egget er. Er du usikker på om eggene dine er ferske kan du klekke et og et egg i en sikt, for å sile vekk den løse hvitten. Overfør så til en liten skål. Lag en virvelstrøm i vannet med en visp, før du forsiktig senker egget midt ned i virvelen. Repeter med alle eggene. La eggene posjere i 3-4 minutter, før du tar dem ut med en hullsleiv, og lar dem renne av seg på tørkepapir.

Del avokadoene i to, fjern steinen, og skrap innholdet i en bolle. Tilsett flaksalt, pepper, tabasco og fersk presset sitron. Mos blandingen godt.

Toast brødskivene i en brødrister til de er godt ristet. Fordel avocadomosen og eggene på brødskivene, pynt med reddikspirer og server straks.

TIPS:
Avocadotoast smaker vel så godt med feta, spekeskinke, hjemmelaget salsa, bacon, røkelaks, erter og mynte, eller tomat og pesto. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Her finner du flere oppskrifter med avokado

Her finner du veldig mange oppskrifter på vegetarretter

Og her har du 25 lettlagete vegetaroppskrifter som bør prøves ut

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.