Banankake med ananas, pekannøtter og osteglasur
Foto: lauraag

Banankake med ananas, pekannøtter og osteglasur

Denne amerikanske klassikeren går ofte under navnet Hummingbird cake, og er en svært mektig kake som med fordel kan deles i små stykker.

Fremgangsmåte

Kakebunn:
Bland de tørre ingrediensene i en bakebolle. Rør inn pisket egg og olje vekselsvis. Tilsett moste bananer og ananasbiter. Rør godt og ha i grovhakkete pekannøtter til slutt.

Smør en langpanne eller tre små runde kakeformer og stek ved 175 grader i 30 minutter. Bruk en trepinne for å sjekke at den er gjennomstekt. Pinnen skal være tørr. Du kan også steke i en stor rund kakeform, men da må du beregne 50 minutter.

Tips:
Hvis du rister pekannøttene i stekeovnen i 10 minutter ved 175 grader før bruk, får de ekstra god smak. De må ikke bli brent.

Sett kakebunnen til avkjøling mens du lager ostekremen.

Ostekrem:
Kjør kremost og mykt smør til luftig konsistens i miksmasteren. Tilsett melis og vaniljesukker litt etter litt. Kjør litt til. Smak eventuelt til med ananassaft.

Montering:
Dekk den første kakebunnen med ostekrem og legg nummer to oppå. Gjenta en gang til. Smør resten på toppen og sidene. Dryss over grovhakkede pekannøtter.

Tips:
Hvis du gikk for langpanne, kan du velge å dele kaken i to på langs, og så fylle den. Ellers smører du bare ostekremen på toppen og pynter med pekannøtter, og da trenger du ikke like mye ostekrem, med mindre du vil ha et veldig tykt lag på toppen.

Tips:
Pekannøttene kan erstattes med valnøtter, eller droppes.

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.