Verdens beste pizza  - Il Mantuano
Foto: Mats Widén

Verdens beste pizza - Il Mantuano

Slik lager du verdens beste pizza hvis du følge pizzamesternes oppskrift. De har dessuten gjort det ekstra enkelt for deg.

Fremgangsmåte

1. Forvarm stekeovnen til 275 °C eller høyere. Gjør det minst 1 time før hvis du bruker bakestein.
  2. Kok opp vann og salt i en kjele. Ha brokkolinien i kjelen, og la det koke i cirka 30 sekunder.
  3. Ha så brokkolinien i en bolle med kaldt vann slik at den avkjøles. Vent et par minutter, og sil av vannet. Pakk brokkolinien inn i tørkepapir, og klem forsiktig for å få ut mest mulig vann.
  4. Skrell hvitløkfeddene, og hakk dem grovt.
  5. Varm 2 ss olivenolje i en stekepanne. Stek hvitløken på middels varme i 1 minutt.
  6. Tilsett brokkolinien, smak til med salt og stek videre i cirka 2 minutter. Sil av oljen, og legg brokkolinien og hvitløken på tørkepapir for å renne litt av.
  7. Lag en pizzabunn på cirka 30 cm i diameter.
  8. Verdens beste pizzadeig
  9. Riv mozzarellaen i biter, og fordel dem på pizzabunnen.
  10. Legg pancetta, brokkolini og hvitløk på pizzaen. Dryss over chiliflak, og drypp over litt olivenolje.
  11. Sett pizzaen i ovnen, og stek til bunnen er gyllen og osten bobler.

Ta pizzaen ut av ovnen, legg den på en tallerken, drypp over litt mer olje og server.

Craig Whitson og Tore Gjesteland forteller:
Denne oppskriften har vi fått av Jonathan Goldsmith hos Spacca Napoli i Chicago. I hans oppskrift bruker han en italiensk grønnsak som heter rapini, i tillegg til den velkjente (i hvert fall i Italia) guancialen, det vil si speket svinekjake. Vi har erstattet disse ingrediensene med brokkolini og pancetta eller bacon, men hvis du får tak i originalråvarene, bør du prøve pizza med dem på.

Sendt inn av Craig Whitson og Tore Gjesteland

Drikke som passer til denne oppskriften

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Hyse, eller kolje som den også kalles, er etter manges mening den aller beste fisken i torskefamilien. Svært anvendelig og en god partner til lett fruktige hvitviner. Særlig med dette tilbehøret.

I juli marinerer og griller vi uansett vær - prøv denne med hjemmelaget paprikasaus

Planleggingen starter dagen før, men når kjøttet er vel marinert og paprikasausen ferdiglaget, er middagen rett rundt hjørnet.

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene
Oppskrifter med agurk

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene

Norskdyrket agurk finnes i en hver grønnsaksdisk og er en nødvendig ingrediens i mange oppskrifter, alt fra salater til drinker.

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter
Oppskrifter jordbær

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter

Jordbær får vi ikke nok av nå mens sesongen er på topp. Prøv en av disse oppskriftene med sommerens sunneste i hovedrollen.

Lag en digg toast med krabbesalat, aspargesbønner med hvitløk og safransaus på siden

Ferdigrenset krabbe er den beste fast-food som finnes. Perfekt til fredagskosen.

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld
Ukens drink

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld

Denne helgen oppfordres du til å ta en liten latino. Eller kanskje en stor, for denne drinken blir garantert ikke stående igjen på bordet - halvdrukket. Frisk kombinasjon av vodka og tequila gjør den til en potensiell sommerfavoritt.