Etter disse kommer du ikke til å lage burgere med kjøtt
Foto: (Josefin Linder)

Etter disse kommer du ikke til å lage burgere med kjøtt

Vegetarblogger Mia Frogner byr her på sine beste burgere og har mye mer på lur.
15 Desember 2016 - 13:01

Mia Frogner står bak bloggen Green Bonanza og kokeboken hennes heter da også Grønn Bonanza. En potensiell inspirasjonskilde for alle som overveier å gjøre kostholdet sitt grønnere, eller kanskje allerede er der, men trenger litt påfyll.

Uansett hvor du er vil du på et tidspunkt måtte by på et vegetarisk alternativ. Disse linseburgerne konkurrerer ut det meste av kjøttversjoner, samtidig som de er supre å inkludere i et koldtbord eller sågar på julaften som løsning for dem som ikke vil ha verken ribbe eller pinnekjøtt.

Oppskriften er stor, og kan selvsagt reduseres, eller så kan disse burgerne også fryses etter at de er stekt.

Denne kokeboken kom ikke med i finaleheatet i Beste norske kokebok 2016, men er utvilsomt et solid bidrag i sin kategori til årets store kokebokhøst.

I årets kokebokkåring var det denne kokeboken som stakk av med tittelen

Her bestiller du dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

Linseburger med sitronsyltet rødløk

Fremgangsmåte

1. Start med å koke grønne linser eller bruk ferdigkokte fra boks. La dem koke til de nærmest går i oppløsning, og la dem avkjøle seg i 10 minutter før du går videre.
  2. Ha nøtter i matmølla og kjør til grov masse. Det skal ikke bli mel, men grove korn av nøtter. Ha over i en skål og sett til side.
  3. Rens oliven for stein og kjør til grov masse i matmølla. Det skal ikke bli puré, men tydelige biter av oliven. Ha over i en skål og sett til side.
  4. Grovhakk løken og stek på middels varme i 1 ts olje til den er blank og myk og har sluppet mesteparten av fuktigheten. Grovhakk hvitløken og la surre med i panna i et par minutter mot slutten. Ha løkblandingen over i matmølla og la den avkjøle seg der.
  5. Grovhakk soppen og stek den i tørr panne. Etter hvert vil den begynne å slippe væske, og den skal få steke til det igjen er helt tørt i pannen. Den kommer til å krympe masse og det er fint, poenget er å få ut all væsken. Når det har skjedd, ha soppen over i matmølla sammen med løkblandingen.
  6. Ha linsene over i panna for å få dampet ut fuktighet. De skal ikke steke, bare dampe fra seg noen minutter før de has oppi matmølla sammen med løken og soppen.
  7. Tilsett så alle krydderene i matmølla og kjør alt til en jevn blanding. Ha i nøtter og kikertmel mens matmølla går på lavt tempo og juster samtidig konsistensen med brødrasp eventuelt mer nøtter eller kikertmel. Den skal bli såpass fast at du lett kan forme kaker av den i hendene uten at den faller fra hverandre eller siger utover. Du kan også prøvesteke en burger i panna for å teste konsistensen.
  8. Til å forme burgerne kan du bruke en utstikkerform som settes på et penslet bakepapir. Fyll med deig. Burgerne skal være ca 1 cm høye.
  9. Pensle burgerne med olje også på oversiden og sett bakebrettet i ovnen. Stek først i 15 minutter ved 200 grader og deretter 15 minutter til etter å ha snudd dem. Kjenn på dem med lett finger - den skal ikke sette igjen avtrykk.
  10. Sitronsyltet rødløk:
    Strimle rødløken tynt. Press sitronsaften over. Tilsett litt olje.
  11. Denne oppskriften er hentet fra kokeboken Grønn Bonanza av den entusiastiske vegetarbloggeren Mia Frogner. Bloggen hennes heter da også Green Bonanza.

Se alle oppskriftene med bønner og linser her

Her finner du mange flotte vegetaroppskrifter

Hamburgerbrød slik som Hellstrøm vil at du skal lage de

Her finner du flere oppskrifter på hamburgere

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.