Cava
Denne cavaen er et knallkjøp

Og dermed perfekt til mai måneds behov for bobler. Samme produsent byr også på verdens aller mest spesielle boblevin – som bør prøves til røykelaksen - om du tør.
06 Mai 2016 - 14:23

Rimarts Brut Reserva 18 er nå billigere enn noen gang. Selv om den ikke er knusktørr, men brut, er den blant de tørrere i sin kategori. Den er laget av de klassiske cavadruene macabeu, xarel-lo og parellada, men skiller seg fra mange andre rimeligere utgaver ved å være mer elegant. Den har et friskt preg av grønne sprø epler, lett lagringspreg, litt blomster og toast. Og altså akkurat passe tørr og med fint skum.

Gavepakke

Med andre ord perfekt for den som har et udekket behov for bobler akkurat nå. Og hvem har ikke det med mai måneds festligheter rett rundt hjørnet.

Bak denne cavaen står en ganske ny familieeid cavaprodusent – Rimarts – navnet er en forkortelse av Ricard Martinez de Simon som startet med cavaproduksjon i 1987 med utgangspunkt i kjøpte druer. Med 90.000 flasker på årsbasis snakker vi om en av de minste cavabodegaene. Filosofien bak er styrt av naturlig og kvalitetsmessig tilnærming. Det innebærer bruk av kun førstepressingen, spontangjæring av basevinen, liten grad av dosage, om noe i det hele tatt, lang tid på bunnfallet, fra 18 til 90 måneder (!) og kun håndsnuing av flaskene før omkorking. Denne er også kontrollert for hånd.

De unngår for øvrig frysing av flaskehalsen i denne fasen. Årsaken er ifølge Ricard at det kan føre til at bunnfallet setter seg fast på innsiden av flaskehalsen og dermed gir en bismak som kanskje ikke er ønsket. Dette forholdet og ifølge Ricard også håndsnuingen bidrar til Rimarts veldig rene cavastil.

Ekstra fylde med chardonnay

Etter å ha smakt noen årganger av denne cavaen har jeg merket en stadig tørrere profil hvilket er til dens beste. Den finnes også i en brut nature-utgave med enda lengre tid på bunnfallet, som jeg selv foretrekker, men den er dessverre ikke i salg i Norge. Et tips til Spania-farere.

Tilgjengelig i Norge er imidlertid deres Rimarts Reserva Especial Chardonnay som i motsetning til den andre er laget av «importert» drue, nemlig chardonnay. En fyldig og stofflig cava med god dybde. Her trengs litt mer kraft i matfølget, som for eksempel hummer, spekemat eller sågar rødt kjøtt som and eller roastbeef.

Cava for whiskyelskere og noen til

Aller mest spesiell er likevel Rimarts Rosae – en røykt cava! Røykpreget stammer fra fat som en «infusert» av furunålsrøyk og denne sprø ideen er et samarbeid mellom Spanias fremste ekspert på røyking av matvarer, særlig laks, og særlig fra Norge, nemlig Carlos Piernas fra Carpier Ahumados.

Den passer derfor aller best sammen med mat. Og gjerne røykt laks eller røykt spekemat, men også fenalår. Den har nemlig litt mer restsødme enn de to andre og det sammen med den delikate røde frukten samt gode syrefriskheten gjør at den tar også salt mat og grillet mat. Når røyksmaken møter røyktoner i maten skjer det noe helt spesielt, vinen oppleves ikke like røykpreget lenger. En ren og klar pinot noir-karakter kommer fram. Derfor bør den serveres i romslige glass for maksimal opplevelse. Så er du klar for en ytterst spesiell og faktisk unik smaksopplevelse, har du muligheten her. Begge de to siste cavaene finnes i svært små kvanta, men av den rimeligste kommer det nye forsyninger allerede denne uka.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl