Kake
Dette var bestemors favorittdessert

Har du levd noen tiår, husker du sikkert den gammeldagse festdesserten Marte Knipe. Sikre deg oppskriften.
09 April 2015 - 14:10

Få Ukens kake som nyhetsbrev

Det er på tide at den oppvoksende slekt også får ta del i barndomsminnene. Marte Knipe er en slik godbit, som dessuten avkrever en forklaring. Navnet er nemlig noe mange stusser på.

I bruk siden 1600-tallet

Marte Knipe eller Marte Kneben som desserten kalles enkelte steder i landet, innebærer at her er det «knepet» på ingrediensene. At dagens oppskrift inneholder rosiner og mandler er derfor en tilsnikelse og er kommet til i senere tid.

Du kan også prøve denne oppskriften på sagopudding

Hvor gammel denne desserten er, finnes det ingen sikre holdepunkter for. Men sagogryn har vært brukt siden 1600-tallet ifølge mathistoriker Henry Notaker og var en populær ingrediens i supper og puddinger for sin jevnende egenskap. Sagogryn er så å si ren stivelse.

Mens sagogrynene du kjøper i dag er laget av potetmel, var datidens sagogryn langt mer eksotiske.

Allergen- og glutenfritt

Ekte sago lages nemlig av margen fra sagoplamen (Metróxylon Rottb.) som tørkes og males til et mel og deretter til gryn. Navnet sago kommer av sagu som er malaysisk for «melet marg».

Sagogrynene i butikkhyllene er derfor en erstatning siden de er laget av potetmel. Tapioka laget av kassavamel er en annen «kopi». Ekte sago har ifølge gamle kokebøker lang koketid – opptil to timer. Ekte sagogryn er hvite, men jo eldre planten er, jo mer rødlige blir grynene. Tidligere var det mulig å få kjøpt røde sagogryn av potetmel, men produksjonen ble i sin tid stoppet, trolig fordi fargen som ble brukt ikke lenger var lovlig for næringsmidler. I asiatiske butikker er det imidlertid mulig å kjøpe tapioca i alle regnbuens farger.

De norskproduserte sagogrynene av potetmel er ifølge emballasjen uten tilsetninger og er dessuten naturlig fritt for gluten og andre allergener.

TIPS 1: Om du vil unngå melkeprodukter, kan du lage denne desserten med ris- eller havremelk. Se flere nyttige kokketips

TIPS 2: Du kan bruke alle typer bær (jordbær, bringebær, blåbær, solbær) eller frukter (mango, fersken, aprikos) til sausen. Se flere nyttige kokketips

Marte Knipe

Fremgangsmåte

Pudding:
Bland melk og sagogryn i en kjele. Rør til blandingen koker opp over middels varme. La blandingen småkoke ca. 15 minutter på lav til middels varme.

Tilsett rosiner, sukker, mandler og romessens. Hell grøten i en serveringsbolle eller porsjonsformer og la den avkjøles en god stund før servering.

Kirsebærsaus:
Ha fryste bær i en kjele sammen med vann og sukker. Kok et par minutter. Bland potetmel og vann til du får en klumpfri jevning. Trekk kjelen av platen og rør i jevning i en tynn stråle under røring til det blir en fyldig og glatt saus. La sausen få et raskt oppkok (den må ikke koke lenge) igjen før den avkjøles og serveres.

Her kan du lese mer om den historiske oppskriften

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens kake som nyhetsbrev - det er selvfølgelig gratis.

Sendt inn av Tine

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.