Grilling av grønnsaker
Grillet aubergine bare må prøves
Foto: (robynmac)

Grillet aubergine bare må prøves

Følger du denne oppskriften, får du et grillfølge som fullstendig konkurrerer ut kjøttet. Slik blir ikke bare familiens vegetarianere glade, men også alle andre som vil kutte ned på kjøttinntaket..
10 Juli 2018 - 11:00

Auberginer dyrkes rundt hele Middelhavet. Selv om sesongen i eksempelvis Sør-Italia er fra juni til oktober, er auberginer tilgjengelig hele året her til lands. Og det er selvsagt fordi de dyrkes i veksthus.

Årsaken er at veksthus gir større kontroll med sykdommer og misdannelser. For auberginer tolereres nemlig ingen skjønnhetsfeil. De flotte, dyp lilla grønnsakene kommer i vinterhalvåret fra Spania og om sommeren fra Holland.

Står sterkt i sør

Mens auberginer i dag hylles som sunn og sykdomsforebyggende mat, særlig overfor kreft og hjertelidelser, ble de utsatt for stor grad av mistro i Nord-Italia hvor de hadde rykte på seg for å forårsake mentale lidelser!

At de samtidig hadde en meget sterk standing i det søritalienske  kjøkken, kan ha understøttet dette ryktet siden norditalienernes holdning til sine landsmenn i sør aldri har vært preget av likeverdstanken.

Frem med sødmen

Men auberginer kom først til vår del av verden på 1500-tallet og da fra Kina eller India hvor de også den dag i dag spiller en viktig gastronomisk rolle. Auberginer er svært sol- og varmekjære. Samtidig som de trenger et skrint jordsmonn. Resultatet er lavt utbytte og mye smak.

På de neste sidene finner du drikkeforslag samt oppskriften på grillete auberginer

I motsatt fall, hvis solmengden er for liten, vil de bitre aromaene øke. Det er grunnen til at auberginer drysses med salt eller legges i lettsaltet vann en halvtime før grilling eller fritering. Slik får du frem mye mer sødme i smaken.

Fleksibel

Når du kjøper auberginer, bør du påse at de er faste og ikke gir etter for trykk. Det finnes utrolig mange forskjellige varianter av aubergine, som alle har sine eksteriørmessige trekk, runde, avlange, tynne og tykke, blanke og matte i fargen, som går fra lilla til svart. Auberginene du får kjøpt her til lands er imidlertid av det runde lett avlange og blanke slaget med en vekt på 225-400 gram.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl