Kongelig mat

Vi har kanskje verdens beste fisk og skalldyr, og kongekrabben er intet unntak. Her finner du en rekke flotte oppskrifter.
24 Januar 2011 - 12:32

Verdens beste kokker ser til Norge når det gjelder sjømat av ypperste kvalitet. Nedenfor finner du en rekke flotte oppskrifter på den smakfulle kongekrabben.

Ny delikatesse
En rekke ganger har vår beste sjømat blitt brukt i prestisjetunge konkurranser, slik som Bocuse d'Or. Et av de siste tilskuddene når det gjelder gourmetprodukter er kongekrabben, som kan bli åtte kilo tung og nesten to meter fra spiss til spiss.

Opprinnelig er ikke denne kjempen en del av vår fauna, men den har vandret vestover etter at det på 60-tallet ble satt ut kongekrabbe nord i Russland for å øke inntektsgrunnlaget for befolkningen i nordområdene.

Krabben kommer egentlig fra området rundt halvøyen Kamchatka i Russland, som den også har hentet sitt navn fra. Fiske etter denne delikatessen begynte ikke for alvor i Norge før i tidlig på nittitallet, men fremdeles er de norske kvotene små i forhold til hva russiske og amerikanske fiskere tar opp i Beringhavet.

Rå og kokt
Mange er kjent med den vanlige taskekrabben, men i motsetning til den vanlige krabben er det kun klørne som brukes av kongekrabben.

Som regel finner du disse ferdig kokt og fryst i fiskediskene, men du kan også være heldig å finne frossen, rå kongekrabbe. Den rå varianten er den du vil ha best kontroll på når du lager de lekreste retter, og selv om kiloprisen er noe høy, er det forbausende lite som går til spille.

Prøv noen av disse deilige oppskriftene, eller se vår rikholdige kokebok for flere oppskrifter på kongekrabbe.

Har du en oppskrift du vil dele med andre lesere - send den inn her.

Illustrasjonsfoto: Elisabeth Johansen og EFF

Grillet Norsk Kongekrabbe med avokadocrème, revet tomat og soya vinaigrette

Fremgangsmåte

Vend kongekrabben i litt matolje. Ha på salt og pepper. Grilles i grillpanne til den er medium stekt. Deles i fine biter ved servering.

Skrap avokadoene ut av skallet med en skje. Tilsett resten av ingrediensene og kjør det hele til en glatt mos i en foodprocessor.

Tomatene rives på et rivjern og legges i en sil over natten.

Smak til med salt, pepper og gressløk. Bland soyaen med brunet smør. Serveres temperert.

Serveres gjerne som forrett.

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sendt inn av Gunnar Hvarnes,bidrag til Årets Kokk 2006

Norsk Kongekrabberisoni med safran

Fremgangsmåte

Rens kongekrabben. Stek kjøttet fra klørne i olje og ha smør i pannen på slutten. Resten av klørne stekes også med.

Den tynne delen av krabbekjøttet kuttes i tynne skiver, mens den tykke delen kuttes i tykke skiver.

Ha finhakket estragon og revet sitronskall over på slutten sammen med smør. Skjær piquillos (veldig aromatisk variant av paprika) i ringer og stek den i pannen.

Kok risonien (pasta som ser ut som ris) i vann til den er al dente, smak den til som en risotto med safran, parmesan, sitronsaft, salt og pepper. Ha i urtene på slutten. Server med opprevet kokt kongekrabbeskulder i risonien og legg resten av krabben på toppen.

Sendt inn av Geir Skeie,bidrag til Årets Kokk 2006

Drikke som passer til denne oppskriften

Cannelloni av norsk kongekrabbe servert med rosmarinstekt norsk kveite

Cannelloni:
Snitt spisskålen fint og kok den i smør tilsatt litt hjerteskjellkraft, avkjøl litt og bland med krabbe og spinat, smak til med litt sitronskall, parmesanost, salt og pepper.

Forvell pastaplatene i lettsaltet vann i ca 2 minutter, avkjøl raskt i isvann og tørk platene godt. Fordel fyllet på platene og rull dem opp til store sigarer. Varmes i ovn på ca 100 c før servering. Drysses med krumme, gressløk og parmesanost ved servering.

Norsk kongekrabbe og norsk kveite:
Krydre kveite og krabbe med salt og pepper. Varm olje og stek krabben til den er gyllen på begge sider. Mot slutten av steketiden tilsettes rosmarin, hvitløk og smør. Glacer krabbe og kveite med denne blandingen til det er ferdig.

Veloute av borlottibønner:
Sauter løkene i smør til de er blanke. Tilsett kraftene og bønnene og kok ned til halvparten. Tilsett fløte og melk, la det trekke i ca 10 minutter, smak til med parmesanost, pepper og sitronjuice. Skummes opp ved servering.

Garnityr:
Sauter kantareller i varm olivenolje med sjalottløk, tilsett bønner og hjerteskjell + 1 ss av hjerteskjellkraft, smak til og tilsett finsnittet persille før servering.

Server cannelloni og kveite ved siden av hverandre. Fordel garnityr, krabbe og skum rundt.

Server gjerne med en krabbevinaigrette.

Sendt inn av Sven Erik Renaa,bidrag til Årets Kokk 2006

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før