Slik skal ekte safrankake smake

Fremgangsmåte

Sett ovnen på 175 °C. Visp egg, sukker, sirup og vaniljesukker hvitt og godt luftig. Smelt smøret, tilsett melken med safran, og gi et oppkok.

Bland hvetemel, bakepulver og salt, og vend det forsiktig ned i eggeblandingen sammen med safranmelken. Smør og strø formen med sukker. Ha røren i formen.

Stek kaken midt i ovnen i 30–35 minutter. Sjekk med en kakenål, den skal ikke være klissete. Avkjøl kaken, og hvelv den over på et fat. Sikt melis over kaken før servering.

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Dansukker

Drikke som passer til denne oppskriften

Sjokolademoussekake med safrankokte aprikoser og sitronsorbet

Bunn:
Pisk eggehviter nesten stivt, tilsett farin og siktet mel. Finhakk hasselnøttene i en hurtighakker og bland disse i. Ha røren i en springform (24 centimeter). Stek bunnen ved 180ºC i ca. 15 minutter. Avkjøl. Ta bunnen ut av formen, kle formen med plast og legg bunnen tilbake.

Mørk sjokolademousse:
Kok opp eggeplommer, sukker og 1 dl fløte. La det småkoke til det tykner, rør hele tiden. Smelt sjokoladen i vannbad, bland den i den varme massen og rør godt. Avkjøl massen litt. I mellomtiden bløter og smelter du gelatinen. Pisk resten av fløten stiv og bland den godt inn i sjokolademassen sammen med gelatin og cognac. Hell massen over nøttebunnen (som fortsatt står i formen). La kaken stå et døgn i kjøleskapet.

Glasur:
Smelt sjokoladen og smøret i en bolle i vannbad. Kok opp fløten og avkjøl litt, til temperaturen er nesten lik sjokoladen. Rør så fløten inn i sjokoladen. La det hele avkjøle litt, og hell så over den kalde kaka. La det stivne i kjøleskapet før du skjærer stykker av kaken.

Aprikoser:
Ha alle ingrediensene i en kjele, og la det småkoke til væsken har fått en fin sirupsaktig konsistens. Avkjøl, og anrett på tallerkenen med kaken, og bruk sirupen som saus.

Server med sitronsorbet eller vaniljeis.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Matprat.no

Safranpærer med honning

Fremgangsmåte

Kok en lake av sukker og vann; la laken koke kraftig i 5 minutter.

Skrell pærene, men behold stilken på, skjær av litt av bunnen på pærene slik at de står i kasserollen. Støt safranen og en sukkerbit i morter.

Slå over sukkerlaken, legg i safran og kanelstang og la det hele syde på meget svak varme i 25-40 minutter (avhengig av hvor harde pærene er).

Pærene skal være myke, men ikke falle ifra hverandre. Avkjøl pærene i laken. De kan gjerne lages noen dager i forveien, da smaker de enda bedre.

Server gule pærer med iskrem eller pisket fløte, alternativt med bringebærsaus, litt crème fraiche eller seterrømme og pynt med sitronmelisse.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Apéritif

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink