Lettere og bedre

Selv om du satser på et lavkarbohydratliv etter julens mange eksesser, behøver du ikke velge bort alt som er godt. Tvert i mot.

Karbohydrater er tidens fyord, og mange frykter nå disse kostkomponentene mer enn døden. Siden karbohydrater finnes i de aller fleste matvarer men i ulike doseringer, er utfordringen for den som satser på en lavkarbohydratmeny å analysere hver munnfull. Det er selvsagt slitsomt, men hvis du har bestemt deg for å fullføre din vei mot et lettere liv, er det bare å sette i gang å regne.

Aase Jacobsen Foto: Eva Brænd

Vår lille kveldsrett for to inneholder forsvinnende lite karbohydrater men tilsvarende mer av proteiner som er det som skal gi oss en sterk og attraktiv kropp. Dessuten er fettinnholdet av det gunstige slaget. Og hvis du har lurt på hva som skiller Fedons regime fra Atkins', så er det nettopp fettypen. Mens sistnevnte hyller fett uansett type, er Fedon forkjemper for det umettede og spesielt det flerumettede.

Alle bekker små..
Det begge er enige i er at hvitt brød er fy. Fedon anbefaler likevel skikkelig grovt og fiberrikt brød selv om det gir en anselig karbohydratmengde. Dropper du grovbrødet til retten, blir det bare tre gram karbohydrater igjen. Da er du i ekte Atkins-modus. Som du kanskje har fått med deg, er det uenighet de to kostholdsekspertene mellom hvorvidt det er fornuftig med et tilnærmet nullnivå på karbohydratene, såkalt ketogent kosthold. Noe som innebærer at en rekke matvarer, deriblant alle kornprodukter samt nøttene i vår kveldsrett, må utelates. Hvis du ikke har lyst å kjøre løpet så langt, kan du bevilge deg litt vin til maten som har en gunstig effekt på fordøyelse og sinn. I tillegg til at to glass vin ikke gir mye karbohydrater uansett. Og ikke noe av de andre godsakene heller. Men siden mange viner inneholder restsukker, ofte både tre, fire og fem gram pr liter, bør vi unngå de som ikke er helt tørre.

Med perfekt timing i forhold til januars slankefokus lanseres to lavkarbohydratviner fra California og den kjente produsenten Fetzer. Både den hvite One 4 Chardonnay 2003 (48049) og den røde One 6 Merlot 2002 (48048) innholder bare halvparten av det antall karbohydrater som er normalt for en vin (2-3 g pr 100 g vin) henholdsvis 1,4 og 1,6 g pr glass a 1¼ dl - derav navnet. Så for den som virkelig kjører karbohydratnivået i grøfta, er denne besparelsen verd å ta med seg.

Begge vinene er behagelige og lettdrikkelige og med en lett touch av fat. Ingen stor kompleksitet, men det er det ganske sjelden at californiske viner i denne prisklassen byr på. Det som imidlertid skiller dem fra de øvrige er at de oppleves som friskere, uten det søtladne preget. Og det er selvsagt fordi vinmakeren har søkt å gjøre dem så tørre som mulig. Overfor maten som er krevende i den forstand at asparges alltid er vanskelig, spekeskinken gir et salt preg og sitronen stikker litt ut, gjør så vel den hvite som den røde en god jobb. Begge er faktisk like bløte og gode til. Hvilket er ganske overraskende siden vår kveldsrett er mer en hvitvins- enn en rødvinsrett. Forklaringen ligger imidlertid i den røde vinens mykhet og saftighet.

Italia best
For deg som søker noe annet enn et garantert lavt karbohydratnivå, og sparer inn på alt i disse dager, finnes det mer å hente et annet sted. I stedet for å søke blant klassiske aspargesviner, les sauvignon blanc, satser vi på en druekombinasjon som gir de samme assosiasjoner. Den svært rimelige spanske hvitvinen Marques de Riscal Rueda Superior 2013 (33468) er laget av verdejo og viura som gir mye søt sitrus, stikkelsbær og solbærblader, akkurat som sauvignon blanc, og i tillegg tropisk frukt uten det går på bekostning av friskheten. I munnen er den i tillegg litt fet og ganske fyldig og fyller rollen som match til vår low-carb-meny veldig godt.

Hvis du har lyst til helt å glemme karbohydratene i vinen samt hva den koster og bare tenke den perfekte match, ligger Ca'Rugate Monte Alto Soave Classico 2007 (20432) fra Ca' Rugate veldig godt an. Ikke så rart for til denne type retter er Italia kanskje det aller beste utgangspunktet, og spesielt den nordøstlige regionen Veneto som er hjemsted for soave. Områdets hvite viner basert på druen garganega er perfekte til italienskinspirerte grønnsaksretter.

Store vinopplevelser
Og Monte Alto i 2002-årgang er noe av det aller beste fra disse traktene. Til maten er den rett og slett sublim og møter så vel den salte sprø skinka som aspargesen og sitrusen uten problemer. Monte Alto er inne i et årgangsskifte akkurat nå, så derfor kan det være 2003 som er i salg når dette leses. En enda rikere og mer sødmefylt årgang som gir en rundere vin, men uten at den oppleves som søtlig av den grunn. Druene til Monte Alto plukkes nemlig sent, først og fremst fordi vinmarken befinner seg i den øverste delen av Soave-landskapet, noe som forklarer den gode balansen mellom sødme og friskhet.

Samme produsent byr på en saftig rødvin som fungerer supert til maten. Ca'Rugate Rio Albo Valpolicella 2014 (46724) er imidlertid ikke så kompleks som sin hvite bror. Vil du ha større raffinement i samme gate, byr Allegrini Valpolicella Classico 2002 (33174) på en langt større vinopplevelse med deilig kirsebærsødme og behagelig bitterhet samt bærfriskhet mot slutten. Med så god vin i glasset, blir lavkarbohydratlivet langt lettere.

Bestill drikkeforslagene fra Ukens mat- og drikkematch med en gang
Ønsker du å bestille noen av drikkeforslagene trykker du bare på produktnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Mozzarellagratinerte asparges med spekeskinke

Fremgangsmåte

Knekk av den nederste delen av de hvite aspargesene og skrell dem. De grønne holder det å fjerne den nederste delen. Kok opp lettsaltet vann og la aspargesen koke i 4 minutter. Ta opp og avkjøl raskt i kaldt vann. Legg aspargesen i en idfast form. Skjær mozzarella i terninger og fordel over aspargesen. Fordel spekeskinkestrimlene over. Pisk sammen olje, sitron og cayennepepper. Bland inn urtene og nøttene. Hell over. Ta et par omdreininger med salt og pepperkverna og sett formen inn i oven ved 190 grader i 12 minutter. Server med skikkelig grovt brød. Smør er unødvendig, bruk brødet til å suge opp den gode sjyen.

Dette måltidet gir pr porsjon:
- Ekskl. brød : ca 4,8 g karbohydrat, 31,7 g protein og ca 40 g fett (rundt 70% umettet/10% flerutmettet).
- Inkl. en skive grovt brød gir måltidet ca 20 g karbohydrat, 34,7 g protein og 40,5 g fett (rundt 70% umettet/10% flerutmettet).
- Med to glass vin (a 1,25 dl) blir det 3-8 g i tillegg avhengig av hvilken vin som velges.

Verdiene er hentet fra en generell matvaretabell og det kan selvsagt variere fra produsent til produsent.

Sendt inn av

Foto: Astrid Hals

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i min kokebok

Gå til min kokebok »

Forsiden akkurat nå

Til toppen