Mat

Pinnekjøtt oppskrifter

Pinnekjøtt er enklere enn du tror

Det er absolutt ingen grunn til å være redd for å lage pinnekjøtt hjemme, for det lager seg nesten selv.
01 Desember 2020 - 07:00

Pinnekjøttet må rett nok vannes ut over natten, men når du først har fått det i kjelen kan du overlate det til seg selv i minst to timer mens det småputrer på komfyren.

Én gang skal være den første

Har du ikke prøvd det før, så er det på tide. Lag pinnekjøtt til middag, om ikke i dag så kanskje i morgen? Det er faktisk enklere mye enn du tror.

Pinnekjøttradisjonen var opprinnelig knyttet til kyst-Norge, men i de siste tiårene har smaken på denne delikatessen spredt seg utover hele landet. Men pinnekjøtt på julaften er for mange fortsatt utenkelig.

Dette drikker du til pinnekjøtt

Noen har gjort pinnekjøtt til tradisjon på nyttårsaften, mens andre nyter sine saueribber både før og i jula.

Røykt eller urøykt pinnekjøtt

Du kan jo lurer på hvorfor vi fortsatt spiser fårekjøtt som er saltet og tørket i uker og måneder, nå som vi har så god tilgang på ferskt og fryst kjøtt, og sågar enorme lager av det samme.

Ekstra godt pinnekjøtt tilbereder du slik

Svaret er enkelt: Den gamle konserveringsmåten gjør ikke bare kjøttet mer holdbart, det har en meget smakfull bivirkning. I løpet av modningen utvikler kjøttet en helt unik smak, aroma og konsistens som er avhengighetsdannende.

Stadig flere oppdager gleden ved å lage sitt eget pinnekjøtt. Det er såre enkelt, men husk å starte et par måneder før det skal spises.

Lag ditt eget pinnekjøtt og vossakorv

Enkelt og greit

Beregn ca. 350 g per person

Pinnekjøttet må vannes ut i rikelig med kaldt vann i minst to døgn, bytt vann én gang.

Du trenger en vid kjele, trepinner, en metallrist (eller granbar for den dristige) og selvsagt pinnekjøtt.

Legg bjørkepinner (uten bark) eller en metallrist i bunnen av en kasserolle. Fyll på vann slik at det står i høyde med risten/toppen av pinnene. Legg kjøttbitene på kryss og tvers over. Kok under lokk til kjøttet enkelt løsner fra bena (minst 2 timer - gjerne mer). Pass nøye på at kjelen ikke koker tørr, tilsett mer vann ved behov!

Mange liker å gjøre pinnekjøttet crispy i stekeovnen før servering. Legg pinnekjøttet på rist over i en langpanne dekket med folie (for å samle opp det som drypper) og sett det høyt i ovnen på sterk varme eller under grillen i ca. 5 minutter. Pass på, det går fort med grill.

Pinnekjøttet serveres på varme tallerkener, gjerne med grove julepølser eller vossakorv, kålrotstappe , sjy, kokte poteter og sennep. Noen synes sågar at tyttebærsyltetøy hører med. Alt er lov.

Tips: Pølsene kan dampe med pinnekjøttet de siste 15-20 minuttene.

På de neste sidene finner du flere oppskrifter med pinnekjøtt, både klassiske og mer eksotiske smaker og ikke minst med restene

Flere gode oppskrifter med pinnekjøtt

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.