Egg spiser og bruker vi daglig. Derfor har denne fantastiske ingrediensen fått din egen dag, nærmere bestemt 8. oktober.

Men den kommer aldri til å overgå eggets betydning for påsken. I løpet av påskedagene spiser vi nemlig dobbelt så mange som en tilsvarende periode ellers i året. Det er ingen tilfeldighet.

Opprinnelsen

For ingen annen matvare er knyttet til mer symbolikk enn egget. Fra gammelt av var det tegn på livskraft og fruktbarhet. I eldre tider la ikke hønene egg i den mørke årstiden. Først når dagene ble lengre og sola dukket frem fra vinterdvalen, våknet høna og satte i gang med verpingen igjen.

Dette falt ofte sammen med påsketiden, og påsken ble derfor også bokstavelig talt en eggefest. Man kokte eggene, eller bakte dem inn i flettede brød, og spiste dem.

Lykke

Etter hvert begynte man også å gi egg som gaver, som tegn på vennskap. Dekorerte egg var spesielt høyt verdsatt. De hadde ifølge folketroen en kraft som ville bringe lykke og beskytte mot onde ånder. Det eldste eksemplet på dekorerte egg er funnet i en grav fra omkring 300 år e.Kr.

I Russland ble det en skikk å gi bort egg av sølv eller gull, pyntet med emalje og edelstener. Noen av disse eggene hører i dag til verdens mest kostbare antikviteter.

Tidenes mest praktfulle påskeegg ble skapt av C. Fabergé, en fransk juvelér som med sine leketøysmodeller av juvelprydede gullegg gjorde lykke hos tsaren og det russiske hoff.

Tryllestav med skall

I våre dager lager vi stadig mindre mat fra bunnen, og det knekkes stadig færre egg i de tusen hjem. I matlagingen har egg en hel rekke spesielle egenskaper som gjør det til et sant tryllemiddel.

Det gir smak og farge, hever, tykner, binder og blanker. I tillegg er egget sterilt innpakket i verdens mest naturlige emballasje! Egg er næringsrikt og inneholder alle livsnødvendige næringsstoffer, med unntak av vitamin C.

Eggets egenskaper er best når det er romtemperert. Da får du pisket inn mer luft i sukkerbrødet, og pisket eggehvite holder seg stiv lenger. Egg som har fått ligge en stund har også bedre bakeegenskaper enn helt ferske egg. Et kokketriks er å presse eggehviten fra veldig ferske egg gjennom en sikt for å oppnå det samme.

På de neste sidene finner du en rekke oppskrifter på retter hvor det går med en del egg

Fakta om egg

Egg bør helst oppbevares i kjøleskap, og da står de seg mye lenger enn det datostemplingen. Men egg bør tempereres før bruk, og tåler godt å stå på kjøkkenbenken noen dager.

Hva er sunnest?

Plommen og eggehviten inneholder ulike næringsstoffer og utfyller hverandre ernæringsmessig. Eggehviten er fettfri, bidrar med lite kalorier fra proteiner og ellers få næringsstoffer. I plommen finner vi fettet og mesteparten av vitaminene: A, D, E, B12 og folat, og mineraler som jern og jod. Proteinmengden er ganske jevnt fordelt i plommen og hviten.

Er det trygt å spise rå egg?

I en del land er salmonella en utfordring i hønsebesetninger. Dette gjelder ikke i Norge. Norske egg pakket i kartong og solgt i butikk er underlagt regelverk om salmonellakontroll. Pakkede norske egg kan derfor trygt spises rå.

Kan egg fryses?

Ja, egg kan godt fryses, men ikke i skallet, da vil det sprekke.

Hvor mange egg legger høna i uka?

En verpehøne legger 6-7 egg i løpet av en uke.

Kilde: Matprat.no

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.