ingredienser

Oppskriftstype

Ingredienser

• 20 minutter

Syltet sitron er obligatorisk for ethvert måltid fra den søtlige og østlige delen av Middelhavet. Mens den vanligvis tar fire uker å få ferdig, er denne klar på ett døgn.

• placeholder
    30 minutter

Tajin er en meksikansk krydderblanding av chilipepper, salt og dehydrert limejuice som er lett å lage selv.

• 15 minutter

Lag en deilig kikertpuré som er mye brukt i Midt-Østen. Du kan bruke den til både fisk, kjøtt og vegetarretter. På 15 minutter er den klar.

• 3 timer 20 minutter

Lammegryte passer utmerket som søndagsmiddag. Seco de Cordero – er peruviansk lammegryte og den svært smaksrik.

• 30 minutter

Zaalouk er en krydret marokkansk aubergine- og tomatsalat som kan serveres lun eller kald. Som egen rett eller tilbehør.

• 45 minutter

Nydelig vegansk dip med ovnsbakt paprika, valnøtter og en liten touch hvitløk.

• 5 minutter

Det er kjempelett å lage tacokrydderet selv.

• 30 minutter

Huevos rancheros er en herlig mettende vegetarrett som kan nytes når som helst på døgnet, dog smaker den trolig aller best til frokost dagen derpå.

• 5 minutter

Du husker kanskje mulligatwanysuppen fra grevinnen og hovmesteren? Dette er en herlig og smaksrik kyllingsuppe fra Britisk India med karri, linser og deilig kokosnøtt. Gjør som grevinnen og nyt den med sherry i glasset, eller velg en av våre mange andre drikkeforslag.

• 1 time

Denne oppskriften kan godt brukes som et vegetarisk alternativ, minus torsken altså, siden den har så stor smaksintensitet og trenger bare litt ris ved siden av for å gi god metthetsfølelse.

• 1 time 10 minutter

Vada Pav kalles også Bombay burger og er smaksrik indisk gatemat. Her serveres frityrstekte potetkaker i mykt brød sammen med tre forskjellige og smaksintense chutneys.

• 2 timer

Chili con carne er skikkelig kose mat. I denne oppskriften blir svinenakke og høyrygg langtidskokt sammen med herlig aromatisk krydder og sterk chili. Perfekt for kalde høstkvelder der du vil kose deg litt ekstra.

• 30 minutter

Nydelig brosme marineres i pikante krydder og stekes til perfeksjon på grillen. Denne friske fisketacoen er perfekt for varme sommerdagr når du vil servere tacomiddagen utendørs.

• 30 minutter

Brokkoli kan skape utrolig mye matglede, bare du vet hva du skal gjøre med den i stedet for å bare koke den. Det er denne deilige retten et godt bevis på.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.