Slikk baker du bryllupskake selv
Foto: Aina Hole

Slikk baker du bryllupskake selv

Du behøver ikke kjøpe bryllupskake. Du kan lage den selv. Følg oppskriften og du kan servere alle gjestene. Og selvfølgelig er det stas at du har laget den.

Fremgangsmåte

Sukkerbrød:
Pisk egg og sukker til eggedosis.

Sikt i hvetemel, potetmel og bakepulver og bland det forsiktig inn i eggedosisen. Hell røren i kakeform, rektangulær ca. 32 x 22 cm, belagt med bakepapir i bunnen.

Stek sukkerbrødet midt i ovnen ved 175 grader i ca. 35 minutter.

Bringebærkrem:
Pisk kremen stiv og vend inn bringebærsyltetøy.

Slik setter du sammen kaken:
Del sukkerbrødet i tre lag. Legg første lag på et kakefat og dynk lett med melk. Smør på et tynt lag med bringebærsyltetøy og smør bringebærkremen utover kaken.

Legg på et nytt lag med kakebunn og dynk lett med melk. Smør utover halvparten av kremfløten tilsatt finhakkede valnøtter.

Legg på det siste laget med kakebunn og dynk lett med melk. Resten av kremen smøres oppå og rundt kanten av kaken.

Kjevle marsipanen ut til et rektangulært lokk som er ca. 3 mm tykt og som dekker hele kaken. Legg lokket over kaken.

Pynt med marsipanroser og blader. Hjerter og småblomster laget av melisglasur.

Marsipanroser:
Farg marsipanen i den fargen du ønsker rosene.

Rull en lang pølse på ca.1 cm i diameter. Legg den på et bakepapir/bakefolie og del den opp i ca. 1 cm små biter - trill til kuler.

Trykk kulene flat og dypp en skje i olje og form et og et roseblad. Bladene skal være bladtynne i kanten og litt tykkere mot midten. Til hver rose trengs 4 - 5 blader.

Rull det første bladet (som skal danne det innerste bladet) til en rosenknopp (nesten som et kremmerhus). Den neste bladet legges rundt den første.

Slik fortsetter du blad for blad til du har fått ønsket størrelse. Når rosen er satt sammen skjæres den nederste delen bort.

Melisglasur:
Eggehvite vispes til den er blitt hvit og luftig, og tilsettes sitronsaft.

Sikt i melis, litt etter litt, under stadig visping ved middels hastighet, til massen begynner å bli luftig og fast. Visp i minimum 10 minutter. Ringene etter vispen skal ikke sige sammen når du stopper maskinen.

Glasuren oppbevares i romtemperatur med et fuktig klede over eller i en luftlett boks.

Hjerter:
Lag hjertemaler på et ark. Kopier hjertemalene slik at det blir dobbelt sett. Legg bakepapir over hjertemalene og sett bakepapiret fast med litt tape.

Ha litt melisglasur over i en sprøytepose med en rund liten tyll/tip. Åpning ca 2mm. Sprøyt de ytrelinjene på hjertene og la det tørke.

Tilsett litt sitronsaft i en liten del av melisglasuren og gjør den litt tynnere. Slik at den akkurat flyter utover når den sprøytes. Ha denne glasuren i en sprøytepose med et lite hull og fyll glasuren i hjertene.

La hjertene ligge flatt i romtemperatur til neste dag før man løsner de fra bakepapiret.

Småblomster:
Bruk fargepasta og farg melisglasuren med de fargene du ønsker. Ha litt melisglasur over i en sprøytepose med en stjernetyll (Drop Flower tyll/tip)

Hold sprøyteposen rett opp og ned i 90 graders vinkel. Hold tippen stødig mot underlaget/bakepapiret, press ut melisglasur samtidig som du vrir tippen en kvart omdreining. Slipp opp trykket mot sprøyteposen og løft tippen opp fra underlaget.

Lag en prikk med en annen farge i midten av blomsten.

Sendt inn av Opplysningskontoret for meieriprodukter

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.