Foto: Sigurd Fandango

Ole Martin Alfsens ølkokte oksekjaker med potetpuré

Du kommer ikke nærmere et herremåltid enn dette: mye kjøtt kokt mørt i øl. Husk å planlegge. Kjaker er ofte bestillingsvare hos slakteren.

Fremgangsmåte

Skjær av overflødige sener og fett fra kjakene, eller be slakteren om å preparere dem helt ferdig. Da trenger du omtrent 1 kilo rensete kjaker.

Krydre kjakene med salt og pepper før du vender dem i melet og bruner dem i smør og olje. Når de er brune på begge sider, skal de over i en jerngryte. Hell over ølet så det nesten dekker. Kok opp, legg på lokk, og skru ned varmen så kjakene småkoker videre. Sett ovnen på 150 grader.

Skrell løkene, og del dem i to på tvers. Legg dem med snittsiden ned i stekepannen du har brukt. Stek på litt over middels varme til de er skikkelig brune i snittet. Legg dem så sammen med hvitløk, krydder og urter i gryta med kjøttet. Kok ut pannen, og hell sjyen i gryta. Legg lokk på, sett det hele i ovnen, og la det småkoke videre til kjakene er møre. Dette kan ta 4–5 timer. Det er seige saker!

Sjekk innimellom ved å løfte opp en kjake, og pirk i den med en gaffel for å se om den er mør.

Tilsett vann eller kraft i gryta underveis om det skulle fordampe mye væske.

Når kjakene er møre, løftes de over på et fat. Sil sausen over i en ny kjele, kok inn til ønsket konsistens, og legg kjakene tilbake i sausen.

Varm dem opp før servering. Smak til sausen med salt, pepper, sitronsaft og eventuelt litt brunt sukker om du vil runde av smaken.

Server med potetpuré, grønn salat eller bakte røtter med ingefær. Noen pickles eller syltete løk smaker også godt til, og noen vil kanskje ha dijonsennep.

Tips1:
Kjakene kan med fordel kokes en dag eller to i forveien.

Tips2:
Litt sherry- eller rødvinseddik som tilsettes sammen med ølet fra starten, sørger også for en fint integrert syre i retten.

Tips3:
Tilsett ristet sopp i gryta rett før siste oppkok. Du kan også koke denne sausen med noen røtter, det gir en fin sødme og ekstra smak.

Drikketips:
Her er det veldig lurt å servere det samme ølet i glasset som du har brukt til å koke kjakene. Da får du et fint ekko, og strukturen vil ofte harmonere godt. Det er litt rart å servere vin, til en gryterett kokt med øl, men om du ønsker vin, vil en rik, saftig, fruktig og sødmefull rødvin med lite kanter fungere.

Oppskriften er hentet fra Ole Martin Alfsens kokebok Vennemiddag - en av fem finalister i Beste norske kokebok 2016.

Flere oppskrifter laget av Ole Martin Alfsen

Ole Martin Alfsens brokkolisalat

Ole Martin Alfsens uer i italiensk drakt

Ole Martin Alfsens braiserte breiflabb med safranrisotto

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Ole Martin Alfsen

Drikke som passer til denne oppskriften

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.