Sildeboller
Foto: iStockphoto

Sildeboller

Denne oppskriften er en norsk variant av de klassiske bolinhos. Disse er laget med sild, potet og krydder. Serveres med paprikamajones.

Fremgangsmåte

1. Sildeboller:
  2. Del silda i biter og ha den sammen med øvrige ingredienser bortsett fra potetmelet i en food prosessor. Kjør i 10 sekunder.
  3. Juster konsistensen forsiktig med potetmel eller melk. Du skal ha en seig og passe fast masse som formes til små boller.
  4. Hvis du frityrsteiker bollene, bør du rulle dem i strøkavring. Hvis du steiker i olje i panna, er det ikke nødvendig. Stek et minutt på hver side til gjennomstekt.
  5. Paprikamajones:
  6. Del paprikaen i fire deler og grill enten i ovn eller på grill til skinnet er svart. Legg paprikaene i en tykk plaspose til de er kalde nok til å kunne skrelles.
  7. Skrell av skinnet og kjør i food processor med egg, tabasco, hvitløk og sitron.
  8. Hell i oljen i en tynn stråle mens du kjører på saktere hastighet. Smak til salt og pepper og bland i urtene.

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Spania
    Volum: 0.38 l Pris: 149.90 kr Bestillingsutvalget
    86 POENG
    Frankrike
    Volum: 0.75 l Pris: 194.50 kr Basisutvalget
    85 POENG
    Norge
    Volum: 0.50 l Pris: 344.90 kr Bestillingsutvalget
    84 POENG

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.