Kake
Bak en sommerlig napoleonskake

Prøv denne lettvinte vrien på denne store kakeklassikeren.
27 Juni 2013 - 06:10

Napoleonskake er en klassiker som aldri går av moten. Den følger derimot moten og tilpasser seg det til enhver tid gjeldende uttrykk. Som denne ukes kake som er mer elegant, lettere og friskere enn napoleonskakene du får servert på konditoriet.

Ingen keiser innblandet

Napoleonskake har ingenting med den berømte keiseren å gjøre. Derimot er navnet en forvrengning av napolitain, fransk for «fra Napoli».

Prøv en annen vri på samme kake

Den kalles også mille feuille som er fransk og betyr «tusen blad». Navnet gjenspeiler hvordan kaken er bygd opp. Nemlig med butterdeig som er flere hundre lag av smør og deig. 729 lag for å være helt korrekt.

Kremen lager du selv

Å lage butterdeig er derfor et tidkrevende arbeid og noe til og med de beste konditorene anbefaler å kjøpe ferdig. Med butterdeig fra butikken er dette en deilig søtsak du ikke bruker lang tid på å lage. Vaniljekrem derimot anbefaler jeg at du tar deg tid til å lage selv da denne på ingen måte kan sammenlignes med ferdigkjøpt.

TIPS 1:  Stikk ut sirkler med små shotglass og sprøyt på en liten perle med krem. Legg et bær oppå og du har en deilig søt petit four.  Se flere kokketips

TIPS 2: Mange lager napoleonskakekremen som 50/50 krem/vaniljekrem. Min erfaring er da at kremen ikke blir stiv nok og at kaken blir ustabil. Ved å blande ca. 60 prosent vaniljekrem i god stivpisket krem får du en napoleonskrem som er stiv nok til å holde et ekstra butterdeiglag.  Se flere kokketips

Sommerlig napoleonskake

Fremgangsmåte

Butterdeig:
Legg to lag butterdeig oppå hverandre og kjevle dette tynt. Stikk mange hull med en gaffel i deigen og stek den på 200 grader i 10-15 minutter.

Stikk ut former med en firkantet eller rund utstikker. Hver bit trenger 3 stk.

Butterdeigen er ikke så sprø som du kanskje tror. Å stikke ut former går derfor overraskende lett.

Vaniljekrem:
Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene.

Ha 2 dl melk, vaniljestang, frø, fløte og sukker i en kjele. Kok dette opp.

Ha resten av melken (0,5 dl) og maisenna i en liten bolle og rør til det er klumpfritt.

Visp inn eggeplommene i maisennablandingen.

Hell 2/3 av den varme melken forsiktig over eggeblandingen. Hell dette til slutt tilbake i kjelen og kok opp kremen.

La kremen småkoke i 1 minutt, men pass på at det ikke brenner seg på bunnen.

Ta ut vaniljestangen og ha kremen over i en annen bolle og avkjøl!

Dekk kremen med plastfolie for å slippe at den tykner på overflaten.

Servering:
Pisk 2 dl kremfløte til krem og bland dette med 300 g vaniljekrem. Bland dette forsiktig og ha kremen i en sprøytepose. Sprøyt ut kremen på det nederste butterdeiglaget og legg et nytt lag oppå. Sprøyt krem i midten på dette andre laget og legg bringebær rundt.

Det siste laget legges opp ned på toppen slik at den glatte siden kommer opp. Før dette legges oppå kan det være greit å strø melis oppå. Legg laget med melis til slutt pent oppå bringebærene og server.

TIPS 1: Stikk ut sirkler med små shotglass og sprøyt på en liten perle med krem. Legg et bær oppå og du har en deilig søt petit four.

TIPS 2: Mange lager napoleonskakekremen som 50/50 krem/vaniljekrem. Min erfaring er da at kremen ikke blir stiv nok og at kaken blir ustabil. Ved å blande ca. 60 prosent vaniljekrem i god stivpisket krem får du en napoleonskrem som er stiv nok til å holde et ekstra butterdeiglag.

Sendt inn av Anne Brith Davidsen

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske