Kylling tandoori på grillen

Indisk krydret kylling lager du enkelt på grillen
Foto: (SStajic)

Indisk krydret kylling lager du enkelt på grillen

Grill og sterke krydder forvandler alminnelige kyllingvinger til saftige smaksbomber i denne oppskriften.
16 Juli 2021 - 23:06

Kylling tandoori er en herlig matrett fra india. Tradisjonelt lages den i en tandoor, en vedfyrt leirovn som kan nå temperaturer opp til 500C. De færreste har en tandoor i hjemmet, men her er grillen er et suverent alternativ.  Grillen når høye temperaturer og gir kyllingen den særegne grillsmaken som vi alle er så glad i. Røyk og litt brente kanter kombinert med sterke krydder gjør smaksopplevelsen mer intens.

Hemmeligheten bak skikkelig saftige tandoorivinger er marinaden som består av yoghurt og tandoori masala.

Tandoori masala er en krydderblanding  som de fleste indiske krydderblandinger varierer fra husstand til husstand, og oppskriftene har gjerne gått i familiearv. Listen av krydder er omfattende, men heldigvis finner du ferdigblandet tandoori masala i de fleste matvarebutikker.

I motsetning til curry som er det de fleste forbinder med det indiske kjøkken, er kylling tandoori en rett uten saus. Den serveres derfor med raita, chutney, pickles og andre deilige indiske sauser. Her er det mange gode smaker tilgjengelig som kan tilpasses dine preferanser.

Kylling Tandoori på grillen

Fremgangsmåte

1. Gi kyllingvingene 3-4 snitt helt inn til benet på begge sider. Dette er for at marinaden skal kunne penetrere kjøttet og gi jevnere steketid. Bruker du kyllingvinger fra butikken (disse selges uten klubb og spiss) lager du færre snitt.
  2. Bland sintronjuice, ingefærpaste, hvitløkspaste, chilipulver og salt i en bolle. Ha i kyllingvingene og fordel marinaden godt.La stå i kjøleskapet i én time.
  3. I en annen bolle blander du sammen yogurt naturell, tandoori masala og garam masala. Ha de marinerte kyllingvingene i den nye marinaden. Plasser i kjøleskapet for å marinere i minst én time. Jo lengere kyllingvingene får marinere jo mer smakfulle blir de.
  4. Varm opp grillen til den når ca 275C. Rist av overflødig marinade før du plasser kyllingvingene på den varme grillen. Grill kyllingvingene under lokk, og snu kyllingvingene ofte så de ikke brenner seg.
  5. Kyllingvingene er klare når det renner gjennomsiktige safter fra dem når det blir prikket med en skarp kniv. Bruker du hele kyllingvinger tar dette ca 30 minutter, med mindre ca 20 minutter.
Server med koriander og limebåter, Indisk ris, chutney, raita , zhug og grillede naanbrød.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før