Spagetti bolognese oppskrift

Slik lager du ekte bolognesesaus

Lag en solid porsjon bolognesesaus på ekte Bologna-maner så har du til flere raske måltider den nærmeste tiden. Her er oppskriften og vinforslag.
21 Januar 2019 - 09:20

En av de mest maltrakterte retter er pasta med bolognesesaus. Så misforstått at nesten ingen utenom i byen Bologna lenger setter virkelig pris på den. Men slik du får den servert der, kvalifiserer den for en stor matopplevelse, i hvert fall hva smaksfylde angår.

På neste side finner du oppskriften på ekte bolognese

Denne veldig tradisjonelle retten er nemlig en av byens stoltheter sammen med fylt pasta som tortellini.

Båndpasta må til

I Bologna lages den selvsagt ikke av kjedelig kjøttdeig fra supern og en boks med tomatpuré, men av en rekke ingredienser som får lov til å godgjøre seg en stund før den serveres som en dam midt i en ring av pasta, helst av typen tagliatelle, altså båndpasta, og gjerne av den grønne typen som er smaksatt med spinat.

De beste pastaoppskriftene finner du her

Bolognese er en fyldig saus som lages av rent kjøtt, både svin og okse, som du selv maler eller finhakker. Hvis du velger kjøttdeig, må du be om den magreste typen, som karbonadedeig som erstatning for oksekjøttet, og for svinekjøttets del er valget enkelt, den magre svinekjøttdeigen som nå er tilgjengelig overalt er perfekt.

Gourmetparadis

Så gjenstår bare litt pusling på kjøkkenet før du kan overlate jobben til kokeplaten. Denne sausen holder seg fint i kjøleskap et par dager og kan også fryses i riktige porsjonsstørrelser for ditt bruk. Men da venter du med å tilsette fløten til den skal brukes.

Bologna er den viktigste byen i fylket Emilia-Romagna som binder Italias nordlige og sørlige del sammen. Dette fylket gir landets største matberømtheter som parmaskinken, parmesanosten, balsamicoeddiken fra Modena og mortadellapølsen for å nevne noen.

Fylket er imidlertid ikke så kjent for sine viner selv om den røde halvtørre musserende lambrusco di sorbara var en hit på 60- og 70-tallet (og fortsatt selges i store mengder på det innenlandske markedet).

Emilia-Romagna har en DOCG som er Italias høyeste nivå for vinklassifisering, men det var en beslutning som ble bestridt i sin tid og ei heller disse hvite vinene som heter Albana di Romagna har løftet anseelsen i særlig grad selv om de beste versjonene er gode.

Vesentlig mer interessante er hvitvin fra en naturvinprodusent som Camillo Donati. Deres Il Mio Malvasia er en herlig matvin som tar rikere retter som dette på strak arm.

Foto: The_Tramp

Bli kjent med den eksklusive parmaskinken her

Selv om det lages mye enkel rødvin i området, finnes det også unntak. Ten. S. Lucia Baccareto Sangiovese 2017 er en veldig ærlig og konsentrert vin aget av sangiovese som er en vanlig drue i området. Den selges dessuten til en veldig gunstig pris. Og ikke minst finnes den i boksutgave.

Også utenfor fylket

La Stoppa Trebbiolo Rosso er også et veldig godt valg til denne retten. Den skiller seg ut på flere måter, både når det kommer til druer og vinmakingsfilosofi. En herlig vin som altså er perfekt til bolognesesausen.

Begge disse rødvinene er relativt kraftige. Også en litt lettere og saftigere rødvin fungerer godt til. Det fant vi i en vin fra Veneto, av typen bardolino, ofte kjent som en lettere fetter av valpolicella. Mens mange bardolinoer kan være i letteste laget, har Cavalchina Bardolino nok fylde og ikke minst saftighet til å følge denne klassiske retten.

Vi må heller ikke glemme italiensk håndverksøl. Ducato er en av Italias hotteste i denne sjangeren, og deres Birrificio del Ducato Beersel Morning er et supert følge til rikere kjøttretter som denne bolognesen.

Parmesan - pastaens perfekte tilbehør

Ikke hvem som helst kan bli parmesankutter

På neste side finner du oppskriften på ekte bolognese

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.