Pai med løk, timian og chevre

Med små ostepaier på middagsmenyen, øker kafefølelsen

Og siden det bugner med ferdig paideig i butikkhyllene, er du snart i mål.
06 April 2022 - 02:00

Pai er digg året og uka rundt, med sitt sprøe ytre og kremaktige indre er denne en inntertier.

I nesten alle butikker finnes ferdig paideig, og da er du nærmere målet enn om du lager den fra bunnen av - selv om det faktisk er uhyre enkelt.

Slik lager du paibunn

Den kan fint lages som en hel pai - om det er mest praktisk for deg. Og den kan lages uten små paiformer. Forskjellen er at den blir litt lavere enn med. Men smaken er den samme gode.

Se vår rikholdige kokebok med paioppskrifter

Pai med løk, timian og chevre

Fremgangsmåte

1. Smelt smør over lav varme og surr løk, hvitløk og timian i 15-20 minutter til alt er mørt og gyllent. Avkjøl.
  2. Om du bruker ferdig paideig eller butterdeig, deler du den opp slik at du får seks emner à ca 15x 15 cm.
  3. Tips:
    Om du har små paiformer, klemmer du deigen opp i hver av dem og skjærer bort det overflødige. Du kan også lage paien i en stor paiform.
  4. Fordel løkblandingen utover deigen, men etterlat en smal kant ytterst som klemmes opp for å holde fyllet på plass. Legg en klatt creme fraiche oppi hver pai. Skjær osten i skiver og fordel dem i midten av hver pai.
  5. Legg paiene på en bakeplate og stek i forvarmet ovn (220 grader) i 12-15 minutter, til de er hevet og osten er gyllen.

Avkjøl litt og server lunkne.

Slik lager du paibunnen selv

Mange flere lekre paier finner du her

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl