Vannmelonsalat med ribbe og hoisinsaus som på Ahaan restaurant

Vannmelonsalaten er en av favorittene fra denne sommerens beste kokebok
Foto: (Stian Broch)

Vannmelonsalaten er en av favorittene fra denne sommerens beste kokebok

Thaisommer er siste kokebok fra Terje Ommundsen, mannen bak restaurantene Plah og Ahaan, og en av Norges fremste eksperter på thaikjøkkenet.
02 August 2022 - 23:00

Denne salaten har jeg spist mange ganger etter at jeg fikk den første gang på Ahaan - thai-street food-restauranten i Oslo - som er en forlengelse av mer kjente Plah.

Les om da Ahaan åpnet sine dører

Gleden var stor da jeg fikk vite at den ville være en del av Terje Ommundsens siste kokebok, Thaisommer, som kom på forsommeren i år. Denne oppskriften er ikke blitt mindre populær av den grunn, og bakgrunn for utallige vrier avhengig av hva som finnes på kjøkkenet.

Om den er vanedannende, så gjelder det resten av kokeboka hvor Terje tar oss med gjennom sine favoritter for sommersesongen, egne vrier på retter han har lært å kjenne på sine uendelig mange reiser til Thailand.

Vannmelonsalaten kan også tas med på tur om du legger de ulike ingrediensene i hver sin boks. Foto: Stian Borch

Inspirasjonen til vannmelonsalaten fikk Terje på en restaurant i Koh Samui, en paradisisk øy Thailandsbukta. Oppskriften er tilpasset norske forhold, for som han skriver "i Thailand damper man ribben, gnier den inn med eddik og salt, før man legger den i sola i et par dager", så er ikke dette så lett i Norge. Men tørking i ovn fungerer veldig godt.

Frityrsteking av ribbe høres sikkert skremmende ut for store deler av salatpublikummet, men for alle andre som synes salater er for lett og magert, så er trøsten at denne er både syrlig, søt, godt krydret og mettende.

Er du blant dem som savner ribbe året rundt, så er dette oppskriften du skal velge i sommerhalvåret.

Ommundsen-Thaisommerx.jpg [178.45 KB]
I kokeboka som er delt inn i sommerens ulike faser, myldrer det ellers av fristende retter som takket være mangfoldet i norsk dagligvarebransje (og da tenker jeg ikke på de tre store), er lett å få til for de fleste. Valgets kval er den største utfordringen, men siden sommeren er lang om vi tar med september også, rekker du å lage mange av dem. Etter min mening vil de fleste rettene fungere også midtvinters, når vi trenger thaivarme også på tallerkenen.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Vannmelonsalat med ribbe og hoisinsaus som på Ahaan restaurant

Fremgangsmåte

Ribbe:

1. Legg ribben med kjøttsiden ned i soyasausen dagen før den skal brukes. La den stå i kjøleskapet.
  2. Del ribben i to passende biter slik at den får plass i en kjele. Kok den i lettsaltet vann i ca 45 minutter.
  3. Ta den ut og skjær små ruter i svoren mens den ennå er varm.
  4. Gni den inn med eddik ogt salt.
  5. Sett den til tørking i ovnen ved 60 grader i ca 3 timer.
  6. Varm opp olje i en kjele til ca 180 grader og friter ribbebitene til de er sprø utenpå og svoren popper.
  7. Ta ut og hold varm.

Kokosdressing:

1. Stek kokosmassen i en tørr panne eller i ovnen til den blir gyllen. Avkjøl.
  2. Knus den i en morter sammen med chili til en fin paste.
  3. Tilsett sukker, fiskesaus og limesaft.
  4. Den skal smake søtt, syrlig og sterkt - og litt nøtteaktig.

Salaten:

1. Kutt vannmelon i terninger.
  2. Finhakk sjalottløk.
  3. Skjær ribben i skiver.
  4. Bland sammen i en bolle og vend inn dressingen.
  5. Strø urtene og den sprøstekte løken over.
  6. Server hoisinsaus ved siden av.

Dette er sommerens beste salater

Slik lager du hoisinsaus

Slik frityrsteker du løk

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Terje Ommundsen, Thaisommer, Gyldendal Forlag

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.