Mat
Wok er alltid lov

Retter med chili får godkjentstempel i en hver slankekur. Denne wok-oppskriften smaker like godt om du er på diett eller ei.
01 Januar 2015 - 11:00

For mange er januar forbundet med deprimerende slanking, hvor de gode måltidene fra den hektiske julefeiringen erstattes med slankepulver og det som verre er.

Den sure svie behøver imidlertid ikke bli så sur. Tvert imot kan du kose deg med ikke bare smaksrik, men skikkelig spicy mat som er lettere enn lett og enda til ha plass til god drikke. Asiatiskinspirert wok med risnudler i valgfri grad av hete smaker godt, metter like godt men uten at du blir stinn. Og den beste drikke dertil er enten alkoholfri eller relativt alkoholsvak.

Nullinje?

Kjører du en nullinje, er Blå Farris helt topp til denne retten som med full dose av chilisaus er ganske het. Boblene og mineralskheten i vannet bidrar til å rense munnen og dempe varmen fra chilien. Vann fra springen eller mineralvann uten kullsyre gjør ikke på langt nær samme nytte.

Du kan selvsagt velge te, og da helst den grønne som ofte serveres til maten i asiatiske land, men ikke alle liker kombinasjonen av het mat og varm drikke.

De fleste vil ha noe som virker forfriskende. Eplemost av norske epler er et utmerket følge til hete retter siden denne drikken har både god fruktsødme og god syre. Vil du redusere på inntaket av fruktsukker, kan du tilsette litt boblevann i eplemosten.

Mange foretrekker øl når varmen i maten stiger. Øl har ikke mye mer kalorier enn skummet melk (uten sammenligning for øvrig), gitt at det ikke har for høyt alkoholinnhold. Et asiatisk øl som Tiger eller Cobra som fås kjøpt i velassorterte butikker, gjør nytten.

Riesling og chili

Vin går også utmerket til retter med chili, og særlig hvitviner med restsødme og gjerne av druen riesling. Denne type viner har også dempet alkohol, så selv om de er halvtørre er ikke nødvendigvis kaloriinnholdet høyere enn i en vin med mer alkohol. For alkohol er nemlig også kalorier, ganske mange faktisk.

Men så lenge inntaket holdes på et greit nivå, er det ikke vinen som vil ødelegge dine nyttårsforsetter. Det er et kjent faktum at når vin nytes til mat forbedres fordøyelsen av maten, og det er et viktig poeng hvis du er på kur. Hvis du skutter deg ved tanken på hvitvin midt på kaldeste vinteren, bør du likevel la kombinasjonen få en sjanse. Du får nemlig nok varme fra maten!

Full klaff

Mosel-dalen har de mest ekstreme forhold for riesling, i form av klima, topografi og jordsmonn, og gir dermed de sarteste vinene. Restsødmen til tross, opplevelsen av vinen er at den er relativt tørr. Og når en slik vin møter den riktige maten, som søt chili og sprø kongereker i vårt tilfelle, er det full klaff.

Selbach Zeltinger Schlossberg Riesling Kabinett 2012 (45045) fra Selbach-Oster er en slik vin. Forførende på alle måter.

Også tørr vin

Et billigere og selvsagt enklere alternativ er J. Bäumer Rheingau Riesling 2014 (20315) , men i denne sammenhengen er dette godt nok. Overfor retten fungerer den godt.

Bestill drikkeforslagene med en gang

Ønsker du å bestille drikkeforslagene, klikk på produktnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.

Wok med reker og søt chilidip

Fremgangsmåte

Tilbered risnudlene som anvist på pakken.

Rens rekene. Varm opp oljen i en wok eller dyp stekepanne. Tilsett hvitløk og ingefær og fres i 1 minutt ved ikke for sterk varme til alt er gyllent.

Skru opp varmen og ha i purreløk og paprika og la det frese i ca 1 minutt. Ha deretter i aspargesbønnene og la det frese i 1 minutt. Tilsett søt chilisaus og la småkoke i ca 1 minutt til.

Ha i rekene og fres dem med i 1 minutt. Bland risnudlene med sausen og server. Alternativt kan du anrette risnudlene på tallerkener og fordele rekesausen over. Pynt med frisk koriander.

Her finner du veldig mange deilige retter med reker

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl