Kaker

oppskrifter.webp
  • 50 minutter

Lettrømme gir ekstra saftig og holdbar sjokoladekake. Denne oppskriften gir en kake som kan tilpasses alle aldersgrupper og formål.

• 1 time 30 minutter

Om du synes at alle disse aromaene og ingrediensene virker litt skremmende, Glem det. Oppskriften er enklere enn du får inntrykk av ved første øyekast.

• 45 minutter

Det er matcha-te-pulver som gir den lysegrønne fargen til denne deilige kaken, og som samtidig bidrar med særpreg. Sjokoladeglasuren med sjokolade smaker herlig på.

• 1 time

Gulrøttene er en utmerket kakeingrediens. Det er nesten umulig å ikke like denne kakestilen, og umulig å ikke få lyst på mer.

• 4 timer 10 minutter

Dette er kaken for deg som liker sitronkake. Her imidlertid en ny suksessfaktor, nemlig basilikumpesto. Gled deg.

• 1 time 40 minutter

Pavlova er en festkakefavoritt som kan varieres i det uendelige. I denne oppskriften er det særlig sitronkremen som gjør susen.

• 4 timer

Påskekaken kan du bake uansett årstid. De tre lagene gjør kaken til en ekstra smaksrik opplevelse, også siden de har tre forskjellige teksturer.

• 1 time 10 minutter

En deilig sjokoladekake som du og dine garantert vil like. Om du ikke spiser opp hele med en gang, holder den seg svært godt.

• 1 time 20 minutter

Brødpudding i festdrakt er smaksatt med sitron og bringebær, og fylt med vaniljekrem.

• 1 time 30 minutter

Denne massive kokoskaken er inspirert av en som stjernekokken Thomas Keller har gjort legendarisk.

• 30 minutter

Overmodne bananer får nytt liv i disse saftige muffinsene.

• 1 time 20 minutter

I motsetning til de fleste andre (norske) ostekaker er den stekt, og uten bunn.

• 1 time 10 minutter

Bunnen er laget av kakerester. Bedre unnskyldning kan du ikke få for å lage og nyte denne festen av en ostekake.

• 2 timer

Denne sjokoladekakener både vegansk og raw - altså ikke stekt. Den smaker som konfekt og kan serveres som dessert.

• 1 time

Sarah Bernhardt-kaker kommer i mange versjoner; noen bruker kransekakemasse som bunn, mens andre bruker skåldete mandler, altså marsipan.

• 45 minutter

Gjørmekake forbinder de fleste med noe annet, men det er det amerikanske navnet på denne type kake. Uansett navn, den skal være klissete.

• 1 time

Gresskar er utmerket i kaker, også til andre formal enn den klassiske gresskarpaien. Gresskar gjør sjokoladekaken ekstra saftig og holdbar.

• 30 minutter

Disse eplemuffinsene smaker herlig. Det du legger på toppen er avgjørende. Det kan du lage med de fleste frokostblandinger av det sprø slaget,

• 40 minutter

Galette er en fransk bakst som kan anta mange former, alt fra Bretagnes berømte til ulike typer terte med eller uten fyll.

Med denne får rekesesongen en pangstart

Med denne får rekesesongen en pangstart

Den er dessuten ekstra gunstig priset (satt ned en 50-lapp fra 8. mai), og byr derfor på veldig god valuta for pengene.

Best blant bestillingsnyhetene i mai: Det skal godt gjøres å overgå chablis på dette nivået
Tester

Nydelige 2022-burgundere, strålende rieslinger, fantastiske champagner og lekre 2021-bordeauxer er noen av de andre høydepunktene blant de drøyt 1300 vinene som er testet.

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Tortillaene kan fint fylles med fisk - det smaker knallgodt når de stekes på denne måten.

Nyhetene i basisutvalget: Nå kan du legge en ny favoritt til listen av rødviner - og denne er aller kulest
Tester

For trousseau og synonymet bastardo er de mest interessante av vinnyhetene i basis i mai.