DAGENS RETT: Sprø thaiburger

Dagens rett Sprø thaiburger

(Line Dammen )

Så fristende kan veggismat være

Ekstra fargerik matglede uten kjøtt eller sjømat er konseptet bak En skikkelig digg kokebok 2 som er en av fem finalister i Beste norske kokebok 2020.

En skikkelig digg kokebok 2 er muligens bekreftelsen på den vanskelige toern, altså at det er utfordrende for en forfatter å kopiere en suksess, men resultatet er mye bedre enn enern som kom i fjor. Årets diggeste kokebok er mye mer energisk, fristende og gjennomført enn førsteutgaven fra vegetarentusiasten Hanne-Lene Dahlgren.

Hun har blant annet involvert 300 familier som har testet og gitt tilbakemeldinger på oppskriftene. De entusiastiske familiene er kreditert gjennom hele kokeboken og gir inntrykk av et dugnadsprosjekt - i god 2020-ånd med andre ord. 

Om den kommer til å slå salgssuksessen fra i fjor er en annen ting. Og om den slår ut de andre fire finalistene i årets Beste norske kokebok-kåring, får du vite 26. november. 

Kokeboka En skikkelig digg kokebok 2 er altså finalist i Beste Norske Kokebok 2020

Her er juryens begrunnelse:

 

En skikkelig digg kokebok 2, Hanne-Lene Dahlgren, Entusiast forlag

Folkelig! Fargerik! Gjør deg glad! Dette er uten tvil det visuelle festfyrverkeriet i kokebokhøsten. Forfatteren beviser ettertrykkelig at også vegetarretter kan fremstilles på en fristende og engasjerende måte. Du trenger slett ikke kjøtt for å ha det digg.

 

 

Denne og mange andre oppskrifter kan du legge inn i din egen oppskriftsamling - les mer her

Sprø thaiburger

Fremgangsmåte

Ha quinoa, buljong og vann i en kjele. La småkoke i 15 minutter, til vannet har dampet bort. 

Skjær blomkålen i biter (ikke så nøye, den skal moses), og kok bitene i ca. 5 minutter til de er møre. Ikke kok for lenge, for da blir det for mye vann i burgerne. Hell av kokevannet. 

Forvarm ovnen til 225 ºC, over- og undervarme. 

Lag hoisinsausen. Ha alle ingrediensene i en skål, og bland godt. Sett til side sausen. 

Bland quinoa og blomkål med resten av ingrediensene utenom panko, og kjør til en jevn og smidig farse med en stavmikser eller foodprosessor (kun 4 ss hoisinsaus). Husk at buljong har ulikt salt- og krydderinnhold, så smak til farsen med krydder og salt. 

Form burgere med hendene. Farsen er ganske løs, men det skal gå med litt tålmodighet. Er den for løs, kan du røre inn litt mer havregryn. 

Ha pankosmulene i en skål, og vend burgerne i smulene slik at de blir dekket på utsiden. 

Dekk bunnen av en stekepanne med olje, og stek burgerne på høy varme til de er sprø og fine på utsiden. Flytt dem over på et stekebrett når de er ferdig stekt, og når alle er ferdige, setter du dem 20 minutter i ovnen, til de er gjennomstekte. 

I mellomtiden gjør du klar ønsket tilbehør. 

Slik lager du syltet rødløk

Slik lager du syltet gulrot

Tips:
Vær raus med svart pepper i burgerne.

Tips:
Hoisinsausen du får kjøpt på butikken, er en del søtere enn denne, så dersom du skal bruke en ferdigkjøpt variant, rør inn litt presset lime og sriracha slik at den får mer punch. 

Lag på forhånd
Du kan forhåndssteke burgerne og fryse dem, og deretter varme dem i stekeovnen før servering. Farsen kan lages to dager før. Du kan gjerne bruke quinoa du har kokt en annen dag, den holder seg cirka én uke i kjøleskapet. Du trenger 6 dl ferdigkokt quinoa.

Oppskriften er hentet fra kokeboka En skikkelig digg kokebok 2  som er finalist i Beste Norske Kokebok 2020

Mange spennende thai-retter finner du her

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

 

Sendt inn av

Foto: Line Dammen

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i min kokebok

Gå til min kokebok »

Kommende kurs

Forsiden akkurat nå

Til toppen