Ingen andre champagner gir like mye for pengene som disse

Fantastisk vinvaluta for pengene og imponerende kvalitet.
15 November 2015 - 01:45

Det som er aller mest imponerende, er at A.D. Coutelas Louis Victor Fût de Chéne er tilgjengelig i nesten alle polutsalg, såkalt (pol)butikkategori 3. Men også smaksmessig er den meget overbevisende med stor kompleksitet og ikke minst friskhet.

Stor syrefriskhet

Den har relativt lav dosage (sukkertilsetning ved omkorking) og det faktum at vinen ikke ha gjennomgått malolaktisk gjæring, sikrer også høy syrefriskhet. Dette stadiet i gjæringsprosessen omdanner den mer aggressive eplesyren til bløtere melkesyre, men i en champagne er stor syrefriskhet ett av hovedmålene.

Det som skiller denne champagnen fra andre er måten vinen er blitt til før den viktige flaskegjæringen. Som alle andre champagner uten årgang er den en blanding av flere årganger, men i dette tilfellet har blandingen skjedd i fat og etter soleraprinsippet.

Lang modning på bunnfallet

Det betyr at ny vin tilføres blandingen en gang i året. I dette tilfellet er det snakk om minst sju årganger, og mikromengder av virkelig gamle dråper. Fordelen er at vinen «smelter sammen» på en annen måte og nye smaksforbindelser oppstår underveis. På toppen av det har blandingen ligget sju år på bunnfallet.

Derfor er modningen på bunnfallet så viktig

Dette er ikke en champagnestil for den som leter etter fruktighet og friskhet alene eller «partybobler», men mer for den som nyter boblene sammen med mat. For meg er dette den ultimate rakfiskchampagnen, den har akkurat den sødmen, syren og lagringspreget som trengs for å møte en vellagret rakfisk.

Prøv den sammen med denne oppskriften

Produsenten A.D. Coutelas som er ganske ny på det norske markedet, har holdt på siden 1809 og er derfor et av de virkelig tradisjonsrike champagnehusene.

Gamle vinstokker

De tilbyr også andre champagner – deriblant en morsom årgangschampagne, A. D. Coutelas Brut Vintage 2006  laget av like mengder chardonnay og pinot meunier, og dermed et godt bevis på at også denne druetypen er lagringsdyktig. Noe av årsaken er at druene kommer fra vinstokker som er eldre enn 50 år. Her er det imidlertid ingen fatlagring, trolig for å beholde mest mulig av pinot meuniers fruktige karakter. Men åtte års modning på bunnfallet har bidratt til ekstra stor aromadybde.

Men kronen i Coutelas-juvelen er utvilsomt A.D. Coutelas Cuvée 1809 Brut, en vin laget etter gamle håndverksprinsipper. Druene kommer fra produsentens eldste vinplanter, modningen skjer i fat, ingen «malo», åtte års modning på bunnfallet og omkorkingen er gjort for hånd. Det siste er lett å se siden korken er festet med tau, og ikke metallkapsel.

Fantastisk champagne

Men det er innholdet som imponerer aller mest, for her snakker vi om en champagne somnormalt ville koster minst det dobbelte, gjerne det tredobbelte. Den måler seg med de andre husenes toppcuvéer og minner i alle fall meg mye om viner som Pol Rogers Winston Churchill og Charles Heidsiecks Cuvée Charlie (som nå er erstattet av Blanc des Millenaires).

Les historien om denne legendariske champagnen

Den preges av svært høy konsentrasjon, flott syrestruktur og en tanninaktig avslutning og det til tross for at den r laget av 80 prosent grønne druer.

Dette er en champagne som tåler svært lang lagring i kjelleren og som krever mat med mye (animalsk) fett. Andebryst med poteter stekt i andefett (pommes de terre sarladaises) er perfekt om du nyter den i dag.

Denne oppskriften er helt genial til

Fra Coutelas' vinmarker i Vallee de la Marne .

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten