Lei av pinot noir? Prøv frappato
Foto: (Giuseppe Portuesi)

Lei av pinot noir? Prøv frappato

Frappato er Sicilias svar på pinot noir. Og denne produsenten er i en klasse for seg.
29 Juli 2016 - 21:30

Ok, det er trolig ikke mulig å bli lei av pinot noir, men det som er sikkert er at det er like spennende med vin som har de samme egenskapene. Sicilianske frappato er en slik vinstil laget av den lokale druen med samme navn. Den er den bedre halvdelen av DOCG Cerasuolo di Vittoria, men den klarer seg helt utmerket alene som i Occhipinti Il Frappato 2014, en vin som har gledet nordmenn med sans for vin med tydelig terroiruttrykk i mange årganger allerede.

Sine beskjedne 12,5 prosent til tross, er dette en vin med både stor fylde og munnfølelse. Tanninene er runde og syren frisk, denne vinen kan du lagre lenge – minst 10 år. Da vil jordsmonnstonene bli enda mer tydelige etter hvert som frukten går over i sekundær- og tertiæraromaer som lær, krydder og tørket frukt. I øyeblikket har ni polutsalg denne vinen inne, men den lar seg selvsagt bestille med forholdsvis rask levering.

Mer tanniner med nero d'avola

Bak denne lekkerbiskenen står Arianna Occhipinti som jevnlig forer blant andre nordmenn tørste på solmoden vin laget etter naturmetoden. Det gjør hun med en rekke viner, også av druen nero d’avola som er Sicilias mest kjente og utbredte røde drue og som i Occhipinti Siccagno Nero d'Avola 2013 får druer fra vinplanter som vokser i samme type jordsmonn som Il Frappato, men med en tydeligere tanninstruktur.

Arianna Occhipinti har sjarmert en hel vinverden med sine viner.

Selv om blandingen av nero d’avola og frappato har DOCG-status, er Ariannas SP 68 Nero d’Avola e Frappato 2015 en IGT som de andre. Det skyldes at forholdet mellom de to druene ikke er i henhold til reglementet. I denne Ariannas kanskje mest kjente vin er det frappato som ruler. Det gir en saftig og parfymert vinstil med veldig god frukt. Druematerialet kommer fra vinmarker med yngre plantemateriale enn de to enkeltdruevinene.

Nesten utryddet drue

Denne finnes også som hvitvin, men da med andre lokale druer som albanello og zibibbo (moscato). Albanello er en veldig sjelden drue som nesten er utryddet ifølge Jancis Robinsons Wine Grapes, men som har en lang og gloriøs historie bak seg. Primært som søtvin.  SP 68 Bianco 2015 er imidlertid tørr. Og ikke minst en veldig kul vin som i større grad enn de røde uttrykker naturvintilnærmingen.

Det skyldes den oksidative karakteren og modne fruktpreget som kommer av den lange (15 dager) skallkontakten. Det gir en hvitvin med god struktur og lengde. Som alle andre viner fra Arianna snakker vi om en veldig god og allsidig matvin.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Ukens drink

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai