Fish & chips med ertepuré og tartarsaus
Apéritif

Fish & chips med ertepuré og tartarsaus

Det blir knapt bedre enn fish and chips laget på denne måten. Silkemyk fisk omkapslet av knasende sprø røre er snadder for store og små. Ertepurè og tartarsaus er klassisk tilbehør.

Fremgangsmåte

1.  Forvarm frityroljen til 160C.
  2. Lag chips ved å koke potetskivene i lettsaltet vann i 3-4 minutter. Ha vannet av potetene og tørk godt med kjøkkenpapir eller håndkle. Vann og frityrolje er ikke en god kombinasjon. Stek potetene i omganger i den varme frityroljen i 3-4 minutter. De skal ikke få farge. La renne av seg på et kjøkkenpapir.
  3. Skru opp varmen på frityroljen til 180C.
  4. Bland sammen hvetemel (tipo 00), rismel, salt, sukker og bakepulver i en stor bolle. Tilsett kulsyrevann og øl og bland til røren kommer sammen. Pass på å ikke overmikse røren.
  5. Bland sammen hvetemel, salt, pepper og paprikapulver i en seperat bolle.  Salte fiskefilettene lett og tørk av evt fuktighet som trekkes ut av fisken. Ha fisken først i den tørre melblandingen. Pass på at alle sidene er dekket av mel, og dunk av overflødig mel.
  6. Ha så fiksefilettene over i røren. Få et jevnt lag røre over fiskefilettene før du forsiktig senker fisken ned i den varme frityr gryten. OBS. Ikke slipp fisken rett ned i oljen da den vil synke til bunn og brenne fast der.
  7. Stek fiskefilettene i 3-4 minutter, før du snur dem og steker videre i ca 4 minutter til fillettene er gylne og sprø. La renne av seg på et kjøkkenpapir og krydre med salt mens fiksen er rykende varm.
  8. Skru opp varmen på frityroljen til 190C.
  9. Lag ertepurè ved å koke ertene i 2 minutter i lettsaltet vann. Ha de kokte ertene i en stekepanne med smør, sjalottløk, hvitløk og salt og pepper over middels-varme. Når sjalottløken er blank, moser du ertene med en potetstapper eller gaffel. Blandingen skal være ganske grov. Ha i finhakketmynte til sist. Lag tartarsaus ved å blande alle ingrediensene sammen i en liten bolle. Smak til med salt, pepper og sitron.
  10. Ha potetskivene tilbake i den varme oljen. Stek i omganger til de er gylne og sprø- Ca 4-5 minutter. La renne av seg på et kjøkkenpapir og krydre med salt mens chipsen er rykende varm.
  11. Server fish & chips rykende varm med ertepurè, tartarsaus og rikelig med sitron.

Tips:
Det er enklest å lage fish and chips i en frityrgryte, men du kan også benytte en stor støpejernsgryte fylt med frityrolje. Ha bare et termometer som går opp til 250C for hånden.

Flere oppskrifter med Fish and Chips

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.