Hot barbeque-salat med poteter og bulgur

Med denne blir det en hot start på helgen

Finn fram grillen og lag denne grillsalaten med masse smak. Oppskriften kan alle klare.
19 Juli 2019 - 01:05

Å kombinere den friske salaten, de søte tomatene og de gode nypotetene som er å få akkurat nå med alt det fristende som kan grilles, ja, det må jo bare bli godt. Spesielt når smaken får litt ekstra hete som her.

Flere fristende salatoppskrifter finner du her

Bestill dagens rett på e-post

Hot barbeque-salat

Fremgangsmåte

1. Kjøttet:
    Om grillspydene er av tre, legg dem i bløt i ca 20 minutter. Skjær kjøttet i biter på ca 3x3 cm. Bland krydderet og smak til med litt salt og pepper i en bolle. Tilsett kjøttet og olivenoljen og rør rundt slik at det dekkes av krydder og olje.
  2. Ta kjøttet opp av bollen og tre på grillspyd. Stek spydene i 3-4 minutter på hver side i en panne eller på grillen.
  3. Poteter:
    Vask potetene og del dem i to på langs. Vend potetene i oljen, krydre med barbequekrydder og legg dem i ildfast form. Sett formen i ovnen og stek på 225 grader i ca. 20 minutter.
  4. Tomater:
    Dypp tomatene i kokende vann, så i iskaldt vann og flå dem. Del de flådde tomatene i fire. Smør litt barbequesaus på hver av snittflatene. Stek tomatene med skinnsiden opp sammen med potetene de siste 10 minuttene.
  5. Bulgur:
    Kok etter anvisning på pakken. Skyll og la dryppe av. Finhakk halvparten av de flådde tomatene, tilsett krydder og olivenolje, smak til med salt og pepper og bland inn med bulguren.
  6. Skyll og tørk salathodet, del opp og legg salatbladene på tallerkener, legg bulgur og poteter og resten av de flådde tomatene oppå sammen med grillspydene. Server barbequesausen blandet 50/50 med rømme ved siden av.

Lei av å lage den samme salaten? Her er 15 gode oppskrifter

Slik lager du barbequesaus selv

Deilige salater

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Verdensmester i grilling,Teigens BBQ-saus

Fremgangsmåte

1. Bland sukkeret med ketchupen og tilsett kaffen.
  2. Smak deg frem til hvor sterk BBQ-saus du ønsker, bruk mer eller mindre tabasco. La sausen stå en time før bruk.
  3. Sausen holder seg fint i kjøleskap en uke, men etter min erfaring varer den sjelden så lenge. Den finner snart veien til annet enn spareribs også.

Denne BBQ-sausen er like god som den er enkel. Passer veldig godt til spareribs, men vent med å pensle kjøttet til slutten av grillingen. Barbequesausen inneholder en del sukker som gjør at det brenner hvis du pensler på for tidlig. Settes også på bordet slik at de som ønsker det kan ta på litt ekstra.

Se alle våre oppskrifter på marinader og saus til grillmaten

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.