Grillmat
Slik blir grillmåltidet både smaksrikt og budsjettvennlig

Det skal ikke store tidsinvesteringen til for å gi grillbeina en fornyet grillsmak. Ikke behøver du bruke mye energi eller penger på drikkefølget heller. Og denne gangen kommer vinen i flaske, ikke boks. Her er en kombo du vil like.
21 April 2020 - 18:45

Butikkhyllene bugner av ferdigmarinert og -krydret kjøtt som bare er å slenge på grillen. Selvsagt er dette lettvint, men det er ikke til å komme fra at marinadene og krydderblandingene smaker om ikke mistenkelig, så i alle fall til tider deprimerende likt.

Karamellisert

Med bittelite planlegging kan du neste gang grillen skal fyres opp, by på grillribbe eller nakkekoteletter som smaker noe helt annet enn grillkrydder. Asiatiskinspirert med en touch italiensk borger for mye smak, både surt, søtt og krydret.

Selv om det kanskje sitter langt inne hos noen å akseptere en rosévin som følge til grillmaten, er det ikke til å komme forbi at Rosaura fra Feudi di San Gregorio er den perfekte partner. Den har akkurat nok fruktsødme og fylde til å møte alle smakene i maten samtidig som den er frisk og leskende.

Uansett er den et godt valg når det ikke er enighet om det skal være rødt eller hvitt, eller når det rett og slett er for varmt til å drikke rødvin.

Mye smak

Men rødt kommer vi ikke utenom. Og det er lett å finne gode alternativer, også i den rimeligere prisklasse. Spanske Alejandro Fernández Dehesa la Granja er et funn i så måte. En krydret bærdominert vin med god saftighet og fine tanniner. Krydderpreget matcher veldig godt med det fra maten og særlig er den velegnet i møte med grillaromaene som for denne retten blir lett karamelliserte og sotete, som resultat av sødmen i marinaden.

I alle polutsalg

Like godt passer sørfranske billigvinen D'Ágly Blend #2 Cotes Catalanes gjør også rent bord. Her får du nemlig mye gode smaker som rød og mørke bær, krydder og jordsmonn pakket inn i god saftighet og et fint tanninbitt. Den blir både bløt og innsmigrende sammen med det grillstekte kjøttet, og en super match.

Dessuten er den av typen plastflaske som kan pantes. Perfekt for utendørsaktiviteter.

Finner du ikke den i din lokale polbutikk, gå for Belles de Sud Blend No 4 Marselan som er bygd over samme ide, bare med en annen drue, men til samme superlave pris. Og ikke minst finnes den i samtlige polutsalg. Mørkere og litt mer sødmefylt bærkarakter, men likevel med god tørrhet.

Begge disse vinene smaker aller best lett avkjølt.

Se våre andre forslag til vin som passer til grillmaten

Marinert og grillet spareribs med raita og nudel-, tomat og aspargessalat

Fremgangsmåte

Bruk 2 kg tynnribbe av svin skåret opp til spareribs, alt. såkalt grillribbe. Du kan også bruke nakkekoteletter hvis du ønsker mindre fett.

land marinaden. Legg kjøttstykkene i en solid plastpose eller plastboks og hell marinaden over. Legg i kjøleskapet. Snu posen et par ganger i løpet av marineringen som bør vare minst 3-4 timer, aller helst natten over.

Grill kjøttstykkene over direkte varme i 10-15 minutter på hver side, avhengig av tykkelse, eller noe lenger hvis du bruker indirekte varme, snu et par ganger underveis for å sjekke at at kjøttet ikke blir altfor svartsvidd og pensle med marinaden.

Nudel-, tomat- og aspargessalat:
Kok nudlene etter anvisning på pakken. La dryppe godt av. Kok aspargesene i lettsaltet vann et par minutter. Varm opp olje i en stekepanne eller aller helst wok og fres hvitløk og sjalottløk til alt er mykt. Tilsett nudlene og la frese med. Deretter aspargesene som du har kuttet i to på tvers hvis de er lang, også på langs hvis de er tykke. Rør inn cherrytomatene. Rist gresskarkjerner i tørr stekepanne og dryss oppå salaten sammen med noen skiver (eller grovrevet) parmesan. Drypp soyasaus og limesaft over til slutt.

Raita:
Riv squashen, dryss over litt salt og ha i et dørslag. La stå i en halvtime. Hell yoghurten i kaffefilteret og la stå i en halv time. Hvis du bruker den fetere tyrkiske eller greske yoghurten, behøver du ikke gjøre det. Bland yoghurt, agurk, hvitløk, koriander og chilisaus og smak til med salt og pepper.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før