Slik unngår du panikkjøp - Disse matvarene bør du ha i hus

Koronatips

Slik unngår du panikkjøp - Disse matvarene bør du ha i hus

Hvilke basisvarer du trenger i hjemmet er er enda mer aktuelt i disse krisetider hvor mange ikke får forlate hjemmene sine for å gå på butikken.  Vi gir deg tipsene som gjør det enklere å handle smart.

Ingunn Felin er Apéritifs faste kokk og matspaltist. Foto: Julie H. Amundsen

Hjemme hos meg hadde det vært grunn til bekymring om det ikke fantes smør eller sriracha - den kruttsterke chilisausen fra Thailand. Det høres kanskje ikke helt nødvendig ut, men nå har det seg slik at alt smaker bedre med smør og sriracha, dog ikke nødvendigvis i kombinasjon.

Vi har alle våre hjertevarer og det kan være vanskelig å finne ut hvilke basisvarer du faktisk trenger hjemme hos deg. Mange er ikke vant til å storhandle eller måltidsplanlegge, og jeg tenkte derfor jeg skulle samle sammen litt tips for å gjøre livet litt lettere i disse koronadagene. 

Krisemat er mer enn bare hermetikk

Butikkene er åpne som før, og mange av dem tilbyr også hjemmelevering. Både regjeringen og de store dagligvarekjeden har opplyst om at det er nok mat til alle, det er derfor ingen grunn til å hamstre. Likevel er det visse matvarer som det til en hver tid kan være lurt å ha i hjemmet - krisetilstand eller ei. Og nei, joika-kaker er ikke en av dem, med mindre dette er noe du liker å spise, så klart.

Når du ikke kan ta de daglige turene til dagligvarehandelen, er en av de store utfordringene å spise variert, sunt og å få i seg mest mulig friskt og grønt. Det finnes mange grønnsaker som har god holdbarhet og det er disse du burde kjøpe nå.

Du både kan og burde kjøpe fersk frukt og grønt

Men istedet for å gå for bladsalaten, som kanskje ikke den mest holdbare ingrediensen, plukk heller opp hodekålen. Med holdbarhet opptil en måned i kjøleskapet, kontra bladsalatens få dager er dette et supert tips. Sitrus som appelsin, grapefrukt og sitron har også god holdbarhet og kan være digg snacks så vel som lekkert tilskudd til salater

Jeg må også slå et slag for de allsidige rotgrønnsakene her, med poteten i spissen. Rotgrønnsaker holder seg generelt godt og kan brukes i alt fra supper, gryteretter, salater og på pizza. Gulrot, stangselleri og løk kalles på fagspråk mirepoix, og denne blandingen står som basis i svært mange retter, for eksempel supper, gryteretter og sauser. I mørke og ikke for varme kjøkkenskap holder også disse grønnsakene seg svært godt. Stangsellerien kuttes opp i biter og legges i fryseren. 

Dette legger du i fryseren

Før man begynner å fylle opp fryselagerne er det en ide å få oversikt hva man allerede har der. Reinsdyret fra i høst blir super mat både til hverdags og til fest. Husk bare å holde festen innen for husstanden. Fiskerestene gjør seg utmerket i fiskesuppe.  Proteinene man spiser til vanlig holder seg fint i fryseren. Det er med andre ord ikke nødvendig å kjøpe dette på boks. For å holde variasjonen i gang er det også lurt å ha litt fisk og grønnsaker i fryseren. Fryste bær er supert på havregrøten eller til næringsrike smoothies.  

Hva med meierivarene? 

Med mindre du drikker melk hver dag, er det ikke store utfordringer å oppbevare meierivarer. Med smør smaker som sagt alt bedre, så dette være i hus. Yoghurt har god holdbarhet, det samme har crème fraiche og kremfløte. Parmesan og vellagrede oster holder lenge i kjøleskapet. Med unntak av yoghurt, fryser også alle disse meierivarene godt. Men fryst yoghurt gjør seg godt i bakst og i smoothier. Feta-ost i lake så vel som halloumi, har god holdbarhet og spriter opp mathverdagen. 

Hva er ytterst nødvendig?

Dette er som mye annet i livet ekstremt individuelt. Noen klarer seg ikke uten morgenkaffen, andre ikke uten havregrøten eller pizza fra fryseren. Jeg har likevel satt sammen en liste over ingredienser og matvarer som er basisen i mange matretter, og som muliggjør variert og sunn matlaging med inspirasjon fra hele verden. I disse tider har vi kanskje mer tid enn vanlig så det kan både være gøy og mulig å utforske matretter man ikke tidligere har laget. Jeg vil dog ikke anbefale å hamstre inn tørrvarer og krydder du ikke ville brukt til vanlig, men nedenfor følger en liste av det jeg anser som basisvarer i et velutstyrt spisskammers - krisetilstand eller ei. 

Olje og eddik

Balsamicoeddik

Eddik 8%

Eplecidereddik eller hvitvinseddik

Kokosnøttolje

Olivenolje

Riseddik

Sesamolje

 

Sauser o.l

Fiskesaus

Honning

Ketchup

Majones

Mirin

Sriracha

Soyasaus

Sterk sennep

Tomatpure

Worchestershire-saus

 

Krydder

Chilipulver

Chinese 5 spice

Curry paste 

Garam Masala

Grovsalt

Gurkemeie

Kanel

Kapers

Kardemomme

Koriander

Laubærblad

Maldonsalt

Muskat

Oregano

Ras el Hanout

Rosmarin

Sort pepper

Timian

 

Hermetikk

Bønner

Cherrytomater

Hakkede tomater

Kikerter

Kokosnøttmelk

Oliven

Sopp

 

Tørrvarer

Brødmel: Rug, spelt etc.

Couscous

Bulgur

Fiskebuljong

Grønnsaksbuljong

Havregryn

Hvetemel

Kyllingbuljong

Natron

Nudler

Oksebuljong

Pasta

Ris

Røde linser

Grønne linser

Sukker

Tørket sopp

Tørrgjær

 

Frukt og grønt

Appelsiner

Bananer

Cherrytomater

Epler

Gulrøtter

Hvitløk

Kål

Lime

Løk

Poteter

Purre

Sitron

Stangselleri

Vårløk

 

Fryser

Bær

Fisk

Grønnsaker

Kjøtt

Kylling

 

Egg og Meieri

Brunost

Creme Fraiche

Egg

Gulost

Kremfløte

Parmesan

Smør

Yoghurt

Kommende kurs

Forsiden akkurat nå

Til toppen