Supre vinkjøp fra Sardinia

Pala er en av Sardinias beste produsenter som også er godt representert i Norge. Her får du topp kvalitet for en rimelig penge.
29 August 2017 - 14:45

Jeg innrømmer det gjerne. En uke på Sardinia har satt spor. Ikke på grunn av rekordtemperaturene, men på grunn av en sjelden god miks av mat og drikke til et feriested å være. Sardinia (les Cagliari by) byr nemlig ikke bare på fantastisk sjømat og grønt i smaksrik middelhavsinnpakning i det øvre kvalitetssjiktet, men også vinene lever opp til det som serveres på tallerkenen. Og Palas solide sortiment basert på lokale druesorter er populært på de beste restaurantene.

Selv på rimeligste nivå får du mye særpreg. Silenzi Bianco 2016 til den svært gunstige prisen av 139,90 kroner er en herlig miks av den ytterst lokale druen nuragus og vermentino, som kanskje er Sardinias fremste ambassadør på den hvite siden.

Imponerende friskhet etter forholdene

Sammen skaper de en smak av sjø og stein, veldig god frisk frukt, fin bitterhet og balansert alkohol. En drøm til krabbe, reker, grønnsaksretter og når du bare vil ha et godt og friskt glass hvitvin.

Havet er sjelden langt unna på Sardinia Foto: sematadesign

Nuragus kan du smake på alene i form av I Fiori Nuragus 2016. Vinen demonstrerer denne druetypens særpreg og evne til å gi konsentrasjon når den dyrkes slik at den ikke produserer for mye.

Her kan du lese mer om denne helt spesielle druen

Den er noe mektigere enn I Fiori Vermentino Crabilis 2016 som er mer på den elegante friske siden. Men begge er veldig gode og autentiske uttrykk for dagens tørre sardinske hvitvinsstil som også appellerer veldig godt til nordiske råvarer og smaker.

Vermentino har forskjellige uttrykk avhengig av hvor i Italia den dyrkes

Når man har følt 46 grader på huden, vel vitende om at også 2016 var en varm sommer, er det nærmest uforståelig at det er mulig å lage så friske og elegante hvitviner med så stor grad av håndverk og som likevel koster så lite.

Spansk påvirkning

De gunstige prisene gjelder også for Palas røde viner. Aller rimeligst er Silenzi Rosso 2015 som på samme måte som den hvite, er en miks av druer som er typiske for Sardinia, nemlig carignano og monica. Denne druen er en svært lokal drue for Sardinia som sin unike karakter likevel for det meste kommer i form av viner beregnet for tidlig konsum.

Her kan du lese mer om carignan på Sardinia

Resultatet for Palas blandingsvin er en morsom og smaksrik sak med god saftighet fra røde bær og fint salt lakrispreg beregnet på å nytes mens den er ung. Et supert følge til ikke for kraftig lam eller pasta med god saus.

Foto:

Min absolutte favoritt blant de røde fra Pala er Essentija Bovale 2012 som i disse dager er på vei inn i ny flott og forholdsvis kjølig årgang. Også her snakker vi om en drue med lang tradisjon i Middelhavsområdet, og som har tilpasset seg Sardinias karrige jordsmonn veldig godt. Bovale er bedre kjent som graciano i Spania hvor den alltid spiller annenfiolin i blandinger.

På Sardinia hvor den sammen med cannonau (garnacha) og carignano (mazuelo) ble introdusert en gang mellom 1323 og 1720 da øya lå under spanskekongen, får den imidlertid full oppmerksomhet og viser sitt gode og spennende potensial. Bovale har nemlig både dyp farge, god syre, fin tanninstruktur og fylde.

Ikke minst kommer dette til uttrykk gjennom Palas toppvin som altså selges til en usedvanlig gunstig pris gitt hva du får for pengene og ikke minst den lagringspotensial. En solid matvin som vil stråle gjennom høstlige måltider.

Se alle de gode kjøpene fra Pala

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.