Hjemmelaget enkel fiskegrateng
Foto: iStock

Hjemmelaget enkel fiskegrateng

Denne retten går aldri av moten og det er sikkert fordi vi har spist denne hele livet. Og ikke minst fordi den er knallgod.

Fremgangsmåte

Fiskegrateng kan lages av rå eller kokt fisk. Rester av kokt fisk er fint å lage fiskegrateng av. All fisk kan brukes til grateng, mest vanlig er ulike typer av hvit fisk.

1. Rens fisken for evt skinn og ben.
  2. Lag en saus av smør, hvetemel og melk ved å smalte smøret, vispe inn melet og spe med melken. Bruk ev. kokekraft (i stedet for melk, helt eller delvis dersom du har kokt fisken.
  3. Skal du ha rå fisk i sausen, må sausen være ekstra tykk siden fisken avgir væske. Avkjøl sausen litt.
  4. Pisk sammen eggene og rør dem ned i sausen, smak til med salt, pepper og muskatblomme, evt muskatnøtt.
  5. Bland fisken ned i sausen og hell røren i smurt form og dryss litt malt brød/griljermel på toppen.
  6. Stek gratengen 40-50 minutter ved 180 grader på nederste rille.

Tips:
Muskatblomme som er den indre og mildere delen av muskatnøtten, er det vanligste krydder i fiskegrateng, du kan godt prøve for eksempel ulike urtekrydder.

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.