Pasta Primavera
Foto: Lilechka75

Pasta Primavera

Pasta Primavera er en hyllest til våren og markens grøde.

Fremgangsmåte

Start med å lage den hjemmelagede pastaen. Hvis du bruker ferdiglaget pasta kan du hoppe over dette steget.

Kok opp vann, hell 0,5 dl over safranen i en liten bolle og la trekke i minst 10 minutter. Når vannet har fått en sterk rød/oransje farge siler du av safrantrådene og beholder vannet. Bland sammen egg og eggeplommer i en separat bolle.

Sikt melet til et lite fjell på kjøkkenbenken og lag en fordypning i midten. Hell inn safranvannet og eggeblandingen. Bland forsiktig inn litt og litt mel fra kantene med fingertuppene til alt er blandet. Blandingen ser nå veldig smulete ut. Bland alt dette sammen til en deig og kna i minst 10-15 minutter.

Pastaen er ganske hard til å starte med, men etter hvert som du jobber med deigen kjenner du at den blir mer og mer elastisk. Deigen er ferdig knadd når den er silkemyk og smidig. Pakk deigen godt inn i plast å la hvile i kjøleskapet i 30 minutter før du kjører den gjennom pastamaskin.

Mens pastaen hviler lager vi pesto. Ha olivenolje, mynte, fetaost, mandler, hvitløk og sitronsaft (husk å raspe sitronen og spare på sitronskallet) i en blender og kjør til en jevn blanding. Smak til med salt og pepper.

Pakk ut pastadeigen og kjevle den ut til en firkant på bredde med pastamaskinen din. Dryss litt selmolina eller mel på åpningen av pastamaskinen, still den inn på den tykkeste innstillingen (0) og kjør deigen igjennom. Repeter på alle maskinens hakk til du kommer til 6. Pastaen kjøres så igjennom spagettihjulet. Føles pastaen litt klebrig når du kjører den igjennom pastamaskinen er det bare å drysse litt selmolina/mel over den.

Kok opp en stor kjele med godt saltet vann og ha en annen kjele klar med iskaldt vann. Når vannet fosskoker, kok brokkolien knapt møre i 2 minutter. Tilsett så de frosne ertene og kok i 20 sekunder. Spar det kokende vannet til å koke pasta i senere, og overfør grønnsakene til det iskalde vannet og la de sjokk-kjøles, før du lar de renne av seg i et dørslag.

Smelt smøret i en stekepanne og stek løken på middels varme til den er blank. Tilsett spinaten og la den falle sammen. Kok pastaen i 2 minutter.

Mens pastaen koker: Mål opp 0,5 dl av pastavannet og hell over i stekepannen sammen med brokkoli og erter til grønnsakene er gjennomvarme. Straks pastaen er klar, rennes den av, og blandes med myntepesto og de varme grønnsakene

Server pastaen med myntepesto, smuldret fetaost og revet sitronskall.

Flere pastaoppskrifter finner du her

Her finner du veldig mange oppskrifter på vegetarretter

Og her har du 25 lettlagete vegetaroppskrifter som bør prøves ut

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven
Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.