Dessert og kaker

oppskrifter.webp
  • 1 time 30 minutter

Hvis du tror at marsipankake er det bare proffene som får til, ja da tar du feil. I denne oppskriften betyr det ingen ting at marsipanlokket får noen folder, snarere tvert i mot.

• 1 time 30 minutter

Om du ikke visste det så ligger Kvæfjord i Troms fylke, på grensen til Nordland fylke. Bygda er kjent for tre ting, som alle er i verdens beste-kategorien: jordbær, poteter og altså denne kakeoppskriften.

• 1 time 20 minutter

Har du ikke rabarbra i hagen, finner du den i fruktdisken. Da er du klar til å bake denne deilige kaken.

• 3 timer

Pavlova i langpanne er perfekt å lage når du skal ha en kake til mange. Den klassisk Pavlova med fløtekrem og bær har du sikkert smakt. Her er oppskrift med salt karamell, sprø cashewnøtter og syrlig granateple.

• 1 time 40 minutter

Liker du den klassiske Pavlovaen med deilig krem og friske bær best Her er oppskriften den i ekstra stor størrelse. Det er perfekt når du skal servere til mange.

• 30 minutter

Med kremfløte, kremost og en pakke havrekjeks, har du også dessert. På toppen legger du frukt. Den velger du utfra smak eller det du måtte ha heimen.

• 1 time 30 minutter

Det er lett å miste motet av den lange ingredienslisten med de pinlig nøyaktige målene, men ifølge Lotte Arnesen Hogefeld, konditor på Nedre Foss Gård, er det eneste veien til et vellykket resultat.

• 45 minutter

Denne desserten samler alle så vel laktoseintolerante som veganere, og med et lite grep også de som vil ha det glutenfritt.

• 1 time

Dette er en kake der krokan spiller en hovedrolle i sammen med marengsen. Du får brukt både eggehviter- og plommer. Med andre ord, ingen ting går til spille, og hver munnfull er en fryd.

• 1 time

Bak den solgule blanke fasaden skjuler det seg mange spennende smaker. Og kanskje uvante, for sitron, kokos, honning og ingefær er ikke det du vanligvis finner i en festkake.

• 1 time 30 minutter

Selvfølge kan du prøve deg på en liten sang mens du baker denne kaken. Best resultat får du nok hvis du konsentrer deg om bakingen.

• 1 time

Frisk og kjempegod ostekake med appelsiner og som lett lages uten steking i ovn. Den er dessuten ganske lett, så du klarer to stykker.

• 40 minutter

En mandelbunn er rett og slett genial, for med en slik kan du trylle fram de lekreste smakskomposisjoner. Smeltet sjokolade, syltetøy blandet med krem, ja sågar sjokoladepålegg eller Hapå smaker godt på toppen.

• 30 minutter

Har du butterdeig i fryseren, er du alltid rustet for å diske opp med noe ekstra godt og ikke minst veldig lettlaget. Som denne sterkt forenklede versjonen av en napoleonskake.

• 50 minutter

Denne kaken er en herlig dessert. Du kan selvfølgelig også bruke den til kaffen. Med bringebær og frisk mynte garanterer vi at den vil falle i smak hos alle rundt bordet.

• 45 minutter

Bruker du speltmel i bringebærkaken blir den nesten sunn, og toppet med pinjekjerner og sjokolade blir den ekstra god.

• 1 time

Vaniljerull med pasjonsfruktcurd er rett og slett en rullekake som står på høykant fylt med deilige kremer. Topp til alle typer fest.

• 45 minutter

Denne kaken som er veldig populær i Canada og USA er både søt og fet, men også veldig god.

• 45 minutter

Blondies er brownies uten kakao eller mørk sjokolade. I denne oppskriften er det også brukt epler og mandelmel, noe som dessuten gjør den glutenfri.

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste
Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha
Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.