Grønnsaker

oppskrifter.webp
  • 40 minutter

Enten du skal lage middag eller noe godt til kvelds skal du bruke denne oppskriften. En grateng som alle vil like.

• 25 minutter

• 10 minutter

Rabarbra kan brukes til pickles. Alene eller sammen med andre grønnsaker. Det er en fin måte å utnytte sensommerens rabarbra som er litt grovere.

• 20 minutter

Møre gulrøtter og pastinakk blir lett glasert i smør og sukker. Med disse lekre grønnsakene blir festmiddagen komplett.

• 10 minutter

Syltet rødløk er nydelig tilbehør til de fleste retter. Sprit opp tacoen, pølsa eller salaten med denne visuelt lekre og smaksrike godbiten.

• 30 minutter

Du kan tørke gresskar og nyte av det hele året.

• 30 minutter

Asparges trenger svært lite varmebehandling, men tåler likevel å bakes i ovnen. Selv som i dette tilfellet med pancetta (eller svært tynne skiver av bacon), uten å miste spensten og samtidig med at pancettaen blir sprø.

• 1 time

Rødbeter, også økologiske, er blitt veldig lette å finne i butikkenes grønnsakshyller. Og er perfekte å ty til nå på senvinteren.

• 1 time

Dette er tilbehøret som smaker herlig til kjøttretter, og ikke minst supert til pølser.

• 30 minutter

Klart du kan steke blomkål. Gjør du det med persille, hvitløk, sitronskall og parmesan kan vi love deg et herlig måltid. Bare følg den enkle oppskriften.

• 1 time

Her er en enkel oppskrift på Kimchi som er Koreas nasjonalrett. Den består for det meste av fermenterte grønnsaker. Her finner du hvordan lager den.

• 15 minutter

Puré av grønnsaker er mesterkokkenes triks for å gi en rett ekstra farge, smak og en annen konsistens.

• 1 time

Det er utrolig lite som skal til for å forvandle stangselleri til noe helt annet enn det du er vant til. Prøv Ovnsbakt stangselleri. Det er en rett i seg selv.

• 40 minutter

Blomkål, sopp, bacon og ost er ingredienser som gjør seg veldig godt sammen til en deilig grateng. Oppskriften er dessuten veldig enkel å få til.

• 15 minutter

Når du smørdamper grønnsakene blir de ekstra gode, og du kan bruke de til mange retter.

• 30 minutter

Blomkål med ostesaus og bacon er det som skal til for at alle rundt middagsbordet fryder seg. Her er den enkle oppskriften som tar deg 30 minutter å få på bordet.

• 15 minutter

Aspargesbønner skal være lettkokte før du surrer de i bacon og freser de i panne. Det er enkelt likevel spennende og elegant tilbehør til alle typer kjøtt.

• 15 minutter

Disse bakte tomatene passer perfekt sammen med lammekjøtt eller stekt fisk. Men kan også brukes på et koldtbord eller som en lett kveldsrett.

• 50 minutter

Bakte rotgrønnsaker smaker herlig. I denne oppskriften er det gulrot, sellerirot, kålrot og rødbete som får et dryss kanel før de bakes i ovnen.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.