Pizza aubergine

Denne populære vegetar-pizzaen må du bare prøve
Foto: (Jef_M)

Denne populære vegetar-pizzaen må du bare prøve

Pizzaen heter melanzane parmigiana, og er en spinn på den klassiske  retten parmigiana - om enn i form av en napolitansk  pizza.
21 Juli 2021 - 00:00

Både parmigiana og pizza er to klassiske italienske matretter som har sitt opphav i Napoli. I denne oppskriften forener vi begge i et ekteskap som skapt i himmelen.

Tomater, mozzarella og aubergine er alle tradisjonelle ingredienser fra Sør-Italia, men  parmigiana bærer navnet til osten fra byen Parma lenger nord. Dette skyldes mest sannsynlig  at denne ingrediensen skilte seg ut som spesielt eksotisk i regionen, og ble dermed utpekt til å bære rettens navn.

Parmesan og grillet aubergine i kombinasjon gir en vidunderlig umami-smak, og gjør seg usannsynlig godt på toppen av en luftig og sprø pizza. Disse gode smakene gir hint om et varmere klima , og er en velkommen gjest i vinterkulden. Dette er en oppskrift alle vil bli svært glad i, selv kjøtt-elskere.

Se våre andre oppskrifter på pizza

Pizza aubergine

Fremgangsmåte

Lag denne pizzadeigen og velg 3 porsjoner. Det skal gi 4 pizzadeigemner a 160 gram.

1. Sett stekeovnen på grillinnstilling og skru opp til høyest mulig temperatur.
  2. Auberginefyll:
    Fjern topp og bunn fra auberginen og del i 1cm tykke skiver, dryss forsiktig med salt og la stå i ca 10 minutter før saltet skylles av og hver skive tørkes med tørkepapir.
  3. Varm en stekepanne med 2-3 ss olivenolje på middels-høy varme. Når pannen er varm, stek så mange aubergineskiver det er plass til i pannen til de er gylne på begge sider. OBS! Auberginen suger til seg veldig mye olje, så pøs på med mer olje om det trengs. Auberginen skal ikke tørrstekes! Repeter til all auberginen er stekt, og sett til side.
  4. Tomatsausen:
    Lag tomatsausen ved å blande alle ingrediensene i et desilitermål eller bolle med høye kanter, og kjør blandingen med stavmikser til en glatt og jevn konsistens, og sett til side.
  5. Pizza:
    Smør en 26 cm stor jernpanne med olivenolje til den er glovarm.
  6. Ta ut pizzadeigballene som du vil ha laget kvelden før. Dryss litt mel på hendene dine og klem pizzaballen flat, begynn innerst og jobb deg utover, til den ligner en pizzabunn. Her kan du eventuelt også bruke kjevle.
  7. Overfør pizzabunnen til den glovarme jernpannen, og når pizzaen starter å boble er den stiv nok til at du kan toppe den.
  8. Start ved å fordele ¼ av tomatsausen utover basen. Fortsett med 75 g mozzarella, før du tilsetter ¼ av auberginen og 5 g med parmesan. Stek pizzaen i stekepannen i 3-4 minutter, før du plasserer hele stekepannen i ovnen og fullfører pizzaen under grillen. Dette vil ta ca 2-5 minutter. Pizzaen er ferdig når all osten er smeltet, og deigen er gyllen og litt «brent» i kantene.
  9. Repeter prosessen til alle pizzaene er ferdige.

Se alle våre andre oppskrifter på pizza

Og her har du 25 lettlagete vegetaroppskrifter som bør prøves ut

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink