Mat

Sushi er lett å lage selv

Lær alt om sushi

Stadig flere nordmenn har fått sansen for denne opprinnelig japanske retten, som også er svært sunn.
17 Februar 2016 - 10:00

Røttene til sushitradisjonen stammer fra Asia for rundt 400 år siden. Akkurat hvordan den ble til, vet ingen med sikkerhet, men det sies at det var vanlig å konservere fisk og ris i eddikvann. Så må noen ha kommet på at det sikkert gikk an å servere dette samlet, kanskje med litt tang til?

Sushi slik vi kjenner den stammer fra 1820-tallet og ble for de japanske byborgerne det pølse med brød er for oss i dag - solgt på hvert gatehjørne og utviklet videre med årene.

Ikke noe hokus-pokus

Det er en misforståelse å tro at sushi er rå fisk. Rå fisk er riktignok en vanlig ingrediens både i Nigiri- og Maki-sushi, men du kan like gjerne bli servert varmebehandlet fisk eller grønnsaker.

Fellesnevneren for all sushi er nemlig den klebrige risen tilsatt litt eddik. Risen lar seg lett forme, og i Nigiri-sushi toppes en risball som oftest med rå fisk. Maki er ris rullet inn i tangblader, fylt med fisk eller grønnsaker og skåret i skiver.

Slik lager du sushi hjemme

Mange har hørt myten om at det skal umenneskelig mange år med opplæring til før du kan lage deg et sushimåltid. Det er sikkert riktig på en del japanske topprestauranter, men du lager den fint selv.

Du steker jo biff, selv om du vet at det fins kokker som sikkert lager den bedre enn deg. Vi har prima råvarer i Norge, så ikke vær redd for å prøve. I det siste har det til og med kommet "byggesett" i kjøledisken, der alt nødvendig utstyr er inkludert - med bruksanvisning.

Skikkelig ris viktig

Det er viktig å ta hygienen på alvor. Vær nøye med renhold av arbeidsflater og redskap, og hold råvarene tildekket mest mulig. Aller helst bør du bruke egne skjærefjøler og kniver til henholdsvis fisk, grønnsaker og kjøtt.

For å eliminere vanlige fiskeparasitter, må fisken fryses til minus 20 grader i minst ett døgn før den tilberedes. Myndighetene anbefaler 5 døgn, men det er vår erfaring at et døgn eller to er tilstrekkelig. Halvfrossen fisk er dessuten mye lettere å skjære i tynne skiver.

Slik behandler du fersk fisk

Når du syns du begynner å få taket på det, er det tid for eksperimentering. Varier fiskeslagene og prøv gjerne skalldyr, skjell og rogn som råvarer.

Grønnsaker kan varieres i det uendelige, men skaff deg skikkelig sushiris. Den er klebrig og lett å forme.

Foto: Kreativ Catering og EFF

Hjemmelaget sushi

Fremgangsmåte

1. Mål opp ris og vask den godt i rennende kaldt vann til vannet er klart (ca fem ganger).
  2. Det beste resultatet får du ved å bruke en riskoker, men du kan og koke i kjele. Koker du i kjele er det viktig at du ikke rører, og at det koker på lav varme til alt vannet er borte. Kok risen til den er kleberlig, og mør, den skal være nærmere gjennomkokt enn hard.
  3. Kok opp eddik, sukker og salt. Rør det sammen og avkjøl.
  4. Mens risen er varm smaker du den til med eddik/sukkerblandingen. Dryss eddikblandingen over risen og bland forsiktig slik at du ikke knuser riskornene.
  5. Risen skal ha en lett syrlig smak når den er ferdig. Pass på at du får jobbet eddikblandingen godt inn i risen. Dekk risen med plast og la den avkjøle seg i romtemperatur.
  6. Når risen er kommet ned i temperatur slik at den kan jobbes med kan du lage små risballer til nigirisushi, eller du kan lage makiruller med noritang.

Dine favoritter:
Topping til nigiri kan være tynne skiver med laks, kamskjell eller kveite eller kokte scampi, rårereker eller blekksprut. Du kan også bruke tynne skiver med kjøtt eller vegetariske nigiri dersom du ikke er glad i fisk.

Skal du ha fyll til maki kan du kutte fisk og skalldyr i små terninger og marinere med soyasaus, chili, ingefær og hvitløk. Bland dette med for eksempel vårløk i ringer, agurkstrimler eller avocado i biter.

Et annet godt makifyll er å blande sweet chilisaus og majones og ha i terninger av fisk eller skalldyr, agurk og vårløk.

Les denne artikkelen om sushi

Slik lager du sushi hjemme

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Kreativ Catering

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Ukens drink
Mayfair

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.