Jul

oppskrifter.webp
  • 2 timer

Ris a la malta er svenskenes svar på danskenes ris alamande - og vår hjemlige riskrem.

• 45 minutter

Goro er en av våre eldste julekaker. De smaker av kardemomme og smør med et hint av sitrus. Kakene er tynne og sprø. Deilige til kaffen.

• 30 minutter

Pepperkaker baker du sammen med barna eller venner. Den beste pepperkakedeigen lager du selvfølgelig selv. Her en oppskrift der vi pynter kakene litt.

• 20 minutter

Fyll pannekaker med masse strimlede grønnsaker, gjerne rester. Enkle å lage, og en fin måte å gjøre jula litt grønnere på.

• 20 minutter

Dette er en vri på den populære amerikanske coleslaw, men med rødkål. Salaten passer til alle julens middager.

• 30 minutter

Vegisterkaker er et perfekt alternativ til medisterkaker for veganere og vegetarianere og alle oss andre som ønsker kjøttfritt en gang i blant.

• 15 minutter

Lekende lett og smakfull oppskrift på ertepuré.

• 30 minutter

Disse riskrokettene er den perfekte fingermat til musserende vin.

• 1 time

Sarah Bernhardt i langpanne er et godt, praktisk og glutenfritt alternativ på kakebordet. Med mandelbunn og sjokoladekrem er den særlig populær til jul.

• 1 time 15 minutter

En nøttestek med masse gode smaker! Server den til middag sammen med en god råkostsalat og en frisk dressing, eller server den som et alternativ til stuffing ved siden av helstekt kalkun.

• 30 minutter

Rosenkål er en fantastisk råvare som kan serveres som så vel tilbehør som en selvstendig rett.

• 50 minutter

Stjernebiscotti er Italienske kjeks med stjerneanis, pecannøtter og havregryn, og er perfekt følge til julegløggen.

• 30 minutter

Vepsebol er små topper av marengs tilsatt hakket sjokolade og mandler. En søt favoritt til så vel halloween som til jul eller bursdager.

• 2 timer 30 minutter

Dette pavlova-treet kombinerer søtt med friskt og syrlig på en utmerket måte.

• 10 minutter

Rester av sprøstekt ribbe kan serveres på brød og rundstykker, men smaker aller best på herlig mykt briochebrød slik som her. Med raskt og deilig tilbehør får julemiddagen ny giv for et ekstra vellsmakende måltid dagen derpå.

• 2 timer

Stadig flere velger grillen til å lage juleribba. Prøv du også.

• 1 time 15 minutter

Dette måltidet er så smaksmettet som det kan bli. Unn deg en slik fest før juletradisjonene overtar alt.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.