Drikke
Imponerende rødviner fra Nord-Spania

Galicia er mer enn leskende hvitviner av druen albariño. Rødvinene fra Ribeira Sacra og Ribeiro setter spor etter seg.
13 Mars 2014 - 06:00

Få Godbiter i pollisten som nyhetsbrev. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase E. JacobsenFoto: Gunnar Mjaugedal

Dominio do Bibei Lacima 2010 (11100)er en av de beste spanske rødvinene jeg har smakt på lenge. Rett og slett fantastisk med nydelig frukt og mineralpreg. En strålende matvin og et veldig godt kjøp.

Denne og andre gode viner kan du smake i Oslo neste tirsdag

Dens lillebror Dominio do Bibei Lalama 2010 (59595)finnes for øvrig i mange polutsalg og er vel verd å prøve ut.

Gamle vinstokker

Begge er laget av druen mencia som har fått en velfortjent renessanse, spesielt fra området Bierzo.

Nysgjerrig på Bierzo? Prøv noen andre viner derfra

Men denne vinen kommer fra det enda mindre kjente området Riberia Sacra i Galicia. Eller nærmere bestemt underområdet Quiroga-Bibei. Den er laget av druer fra svært gamle vinstokker, opp mot 100 år.

Biodynamisk filosofi

I kombinasjon med biodynamiske prinsipper henter vinmakeren Laura Lorenzo ut potensialet i disse plantene, hvilket kjennes igjen på smaken.

Hva gjør gamle vinstokker for kvaliteten?

Galicia som ligger i det nordvestlige Spania og er mest kjent for sine hvitviner primært av druen albariño, har mye annet godt på lur.

Som vinene til Luis Rodríguez fra naboen Ribeiro.

Spesielt utvalgte druer

Her er det imidlertid helt andre druer som gjelder. Og til dels helt ukjente som brancellao, caiño longo, ferrol og caiño redondo. Det er ingrediensene i både Rodrigues Vazquez A Torna dos Pasás 2010 (12142)og Rodrigues Vazquez A Torna dos Pasás Escolma 2009 (12143).

Se om du finner druene i drueleksikonet

Forskjellen på de to er ikke veldig stor, den dyreste har lengre tid i fat og føles litt rikere og åpnere i frukten. Escolma betyr utvelgelse og er dermed laget av vingårdens beste druer.

Luis er en bitteliten produsent med bare 5 hektar vinmarker fordelt på et drøyt trettitalls bittesmå parseller, hvilket forteller en del om topografien i området. Ribeiro har fått navnet sitt fra ordet for elvebredd på spansk, og elven er Miño (Minho på portugisisk).

Granitt i Ribeiro

Vinmarkene befinner seg ved alt fra nedre del av skråningene ned mot elven til opp mot 400 m.o.h. i det omkringliggende åslandskapet. Mineralkarakteren i vinene kommer fra det granittholdige sandjordsmonnet.

Disse vinene kommer også fra granittjordsmonn

Fra samme produsent kommer to hvitviner som er mer i tråd med hva vi forventer fra Galicia og særlig Rias Baixas. Dog er det treixadura og ikke albariño som er hoveddrue i Riberio. En drue som når den er hoveddrue er avhengig av en seriøs produsent for å bidra med virkelig god karakter.

Mer maritim påvirkning

I Ribeiro som er litt tørrere enn Rias Baixas, kommer den bedre til sin rett. Hvilket både Rodriguez Vazquez Viña de Martiín Os Pasás 2011 (12140)og Rodrigues Vazquez Viña de Martín Escolma 2009 (12141)er gode bevis på. Begge vinene er langt kraftigere enn det vi er vant med fra Rias Baixas. Og Escolmas lengre fatmodning gir den en burgunderaktig stil som stiller krav til matfølget.

Denne spanske vinen har også burgunderkarakter

At to nabodistrikter har så like navn er kilde til forvirring, og forskjellene er ikke store, men likevel viktige for den resulterende vinstilen. Ribeiro ligger litt nærmere kysten enn Ribeira Sacra og har derfor litt høyere årlig nedbør, og er en tanke mer påvirket av Atlanterhavet.

Skifer i Sacra

Tilnavnet «sacra» har sistnevnte fått siden det i området finnes i alt 18 klostre. Det var de utilgjengelige og trange dalene som i sin tid tiltrakk munkene, og dette er forhold som også drueplantene setter pris på.

Topografien gjør at sola varmer godt, men takket være den samme produseres ganske sterke vinder som bidrar til å ventilere vinmarkene og holde friskheten i druene oppe. Jordsmonnet i Riberia Sacra er avleiringsjord over skifer som gjør at mencia gir så gode resultater som v den fra Dominio do Bibei.

Produktfoto: Roger Kolbu (Apéritif)

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille vinen trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte viner er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.

Hvis du vil bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Godbiter i pollisten som nyhetsbrev:
Hver onsdag, altså én dag før alle andre kan lese om det, får du som abonnerer på nyhetsbrevet det rett i postkassen din. Selvfølgelig helt gratis.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske