Kreps i champagne

Inviter på franskinspirert luksus

En luftig og kremet saus laget med de samme boblene som i glasset, sammen med kreps fra ferskvann eller sjø, er den ypperste luksus. Og det er faktisk veldig enkelt å lykke med.
20 August 2021 - 23:02

Oppskriften innebærer også flambering og da må det litt brennevin til. Men det er slett ikke nødvendig om det høres skummelt ut. Husk bare at du ikke skal bøye deg over pannen når du fyrer opp, for da ryker ansiktshårene, og det vil vi jo ikke.

Flamberingen får både brennevinet til å fordampe raskt samtidig som det gir en lett karamellisert smak til maten - ofte kalt Maillard-reaksjonen

I oppskriften er det brukt ferskvannskreps som jo er en delikatesse en veldig kort tid av året. I år startet den 6. august og varer til 13. september, men sjekk ditt lokale vassdrag for regler.

Men du kan godt bruke små sjøkreps i denne oppskriften. Da vil smaken dreie seg mer i retning av sjømineraler. Og det er slett ikke feil det heller.

Flere deilige retter med kreps

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Kreps i champagne - Écrevisses au Champagne som i Frankrike

Fremgangsmåte

Gjør i stand krepsen ved å løfte opp halefinnen og vri ut den sorte strengen. Vask og tørk godt.

Smelt smøret i en sautépanne. Tilsett sjalottløk og fres den under omrøring ca 3 minutter til den er myk. Tilsett kreps og la trekke under omrøring ca 5 minutter. Krydre med salt og pepper og hell i marc eller cognac. Tenn på og rist pannen til flammene har slukket. Tilsett musserende vin og kok opp slik at alkoholen fordamper.

Ta krepsen ut med en hullsleiv, og ha den over på et serveringsfat/bolle som holdes varmt.

Legg på lokk og la sausen surre videre i 5 minutter. La væsken deretter få koke inn til det halve over sterk varme til sausen har tyknet noe. Smak til med kajennepepper og sil sausen over krepsen. Strø over hakket estragon og server fatet straks.

Tips:
Du kan godt bruke små sjøkreps i stedet for ferskvannskreps.

Om krepsen er kokt, kan du rense den og tilsette skallet i pannen.

Om du ikke vil bruke champagne, kan du velge en annen tørr musserende vin som cava eller cremant.

Hvis du ikke har lyst å flambere, kan du droppe det, for brennevinet vil likevel fordampe under kokingen. Flamberingen bidrar for øvrig med en lett karamellsmak som skaper ekstra fylde.

For ekstra luftig saus, kan du kjøre den med stavmikseren før servering.

Flere deilige retter med kreps

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.