Rillette av kanin

Fremgangsmåte

1. Smelt fettet i en ovnsfast gryte, tilsett kanin- og svinekjøttet samt de andre ingrediensene unntatt sideren.
  2. Legg på lokk og la syde i ovn på 175 grader i to timer.
  3. Ta så ut laurbærbladene og ha kjøttet i en food processor. Bruk pulsknappen og bland sammen til kjøttet er trådete - tilsett så ca halvparten av kokefettet slik at rilletten blir smørbar.
  4. Tilsett sideren og bland godt før du smaker til med salt og pepper.
  5. Ha rilletten over i en form og avkjøl i minimum 3 timer og dekk til med plastfilm eller smurt bakepapir.

Tips:
Du kan erstattet kaninkjøttet med kylling.

Her er det flere deilige oppskrifter på posteier og patéer

Lag leverposteien selv

Lag julepålegget selv

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Aperitif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Kalkunrillette med kalkunleverfyll

Fremgangsmåte

Bland sammen sukker og salt og gni lårene godt inn med blandingen.

1. Sukkersalt dem over natten i kjøleskapet og skyll dem godt i kaldt vann i 10 minutter. Tørk dem og legg dem med skinnsiden opp i en ildfast form og fyll på med fett til de er dekket.
  2. Dekk formen med aluminiumsfolie og bak i ovnen ved 160 grader i ca. 1 time.
  3. Fjern folien og bak videre til kjøttet løsner fra beinet. Løft kjøttet ut av fettet og avkjøl.
  4. Grovhakk lever og sjalottløk og stek det i smør til løken er myk og leveren har skiftet farge. Hell over madeira og cognac, la det surre videre et par minutter til væsken har kokt inn.
  5. Kok pistasjenøttene i melken i 10 minutter. Ta ut nøttene. Kjør alt i hurtigmikser med sultanrosiner og aprikoser. Smak til med salt og pepper.
  6. Legg over i et kjøkkenklede og rull sammen til en pølse. Knyt sammen endene.
  7. Varm opp melk til 70 grader og posjér rullen i 15 minutter. Legg rullen i et dørslag og la den renne godt av seg. Pakk rullen forsiktig ut.
  8. Plukk kjøttet av beinet med fingrene og legg kjøttbitene i et tynt lag på et lag plastfolie. Pass på at fibrene i kjøttet går samme vei.
  9. Legg den avkjølte leverrullen i midten og rull tett sammen. Knyt igjen og avkjøl helt, gjerne over natten. Skjær i passe store biter med plastfolien på, og fjern folien.
  10. Anrett på tallerken med gulrotskummet på toppen.
  11. Gulrotskum:
  12. Skrell gulrøttene og skjær dem i biter. Kjør dem i blender til juice og hell dem over i en ny beholder. Skum dem opp med stavmikser.
  13. Viktig: Når du skal ta ut skum, så ta fra bunnen av skumlaget og prøv og få med alt i en bevegelse - da bryter du ikke strukturen på boblene og de holder seg lengre.

Flere deilige rettet med kalkun finner du her

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Cato Pedersen, Thomas Moen, Juan Gonzales og Kjetil Haugeni samarbeid med Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten