Barbequepizza med pulled pork

Kjøleskapet fullt av pulled pork? Da blir det restepizza

I dag bruker vi restene av helgens store grillfest og serverer en smakfull og annerledes pizzaoppskrift.
13 Mai 2019 - 02:00

Pulled pork er reneste farsotten. Veldig mange velger hurtigløsningen, men da går du glipp av spenningen ved å lage den selv fra bunnen av.

Gjør du det, blir det garantert rester. Her får du oppskriften på hjemmelaget pulled pork - for øvrig signert en verdensmester i grilling - og hva du kan bruke restene til.

Men selvsagt kan du lage dagens pizza med pulled pork fra butikken.

Du finner flere tips til topping for pizza her

Skaff deg  dagens rett som e-post

Barbequepizza med pulled pork

Fremgangsmåte

Bland ut gjær i lunkent vann. Rør inn honning. Ha i hvetemel og elt deigen sammen. Deigen skal være litt løs. Ha over olje og la deigen heve til dobbel størrelse, 30-45 min.

Lag porsjonsemner av pizzadeigen og klapp til små leiver. Ha olje i hendene når du klapper ut deigen.

Pensle grillristen med litt olje, da er du sikker på at deigen ikke sitter fast. Legg leivene på grillristen og la dem grille i 3-4 minutter på hver side, til de er såvidt gjennomstekte.

Smør barbequesaus på de grillede pizzabunnene. Legg på revet hvitost og pulled pork. Grill pizzaene på indirekte varme til osten har smeltet, ca. 5 minutter.

Dryss over rødløk, vårløk og grovhakket bladpersille rett før servering.

Slik lager du pulled pork selv

Tips: Pulled pork og barbequesaus kan kjøpes ferdig i butikken eller lages selv.

Flerer deilige pizzaer

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Maptrat.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Pulled pork med sennep og barbequesaus

Fremgangsmåte

Smør inn benfri svinenakke med sennep. Fordel rub-a-dub grillkrydder rundt hele stykket.

Sett i et steketermometer i svinenakken og grill den på indirekte varme (150 grader) på kullgrill til kjernetemperaturen viser 86 grader, ca. fem timer.

Bruker du gassgrill, plasser en røykboks eller aluminiumsfolie med treflis på grillen de første to-tre timene. (Må mulig fylles opp igjen i løpet av tiden).

Barbequesaus:
Lag barbequesaus ved å løse opp sukker i varm kaffe. Tilsett ketchup og smak til med tabasco. La sausen stå en time før bruk.

La svinenakken hvile i minimum 15-20 minutter etter at det er ferdig. Riv det møre kjøttet fra hverandre.

Bruk gjerne engangshansker eller to gafler når du river kjøttet, da kjøttet er varmt.

Server pulled pork med hot og deilig barbequesaus samt en frisk salat ved siden av.

Tips: Ved grilling på direkte varme grilles maten rett over varmekilden. Ved grilling på indirekte varme ligger maten litt vekk fra varmekilden, i "den kalde sonen".

Deilige grillretter

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Bjørn Tore Teigen (verdensmester i grilling

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink