Grillmat
Gjør som tyskerne, trå til med spareribs fra grillen

Med denne oppskriften lager du et autentisk spareribsmåltid det vil gå gjetord om. Og en perfekt avslutning på fotball-VM.
09 Juli 2014 - 11:00

Siden klippfisk ikke var nok til å sikre VM-seier, er det kanskje spareribs, på tysk bedre kjent som eisbein, som har bidratt til den tyske fortballsuksessen så langt i VM. Å bli en mester med spareribs er enklere enn å bli god i fotball. Spareribs er rett og slett det samme som tynnribbe, og dermed det samme som juleribbe uten kotelettkam. Når spareribs skjæres til, fjernes imidlertid svoren.

Tynnribbe er for øvrig en stykningsdel som brukes altfor sjelden her til lands utenom julesesongen, men som både amerikanere og altså tyskere vet å sette pris på også i den varme årstiden. Og spesielt i grillsesongen.

Her finner du de beste grilloppskriftene

Prøv noen gode salater til grillmaten

Lett som bare det

Grillet spareribs er slett ikke vanskelig å få til, du må bare planlegge måltidet godt og samtidig ha litt tålmodighet.

For det første bør du sørge for god nok tid til marinering, og dernest til selve grillingen.

Spareribs trenger nemlig relativt lang tid ved høy varme for å bli skikkelig møre og saftige.

Rub-a-dub

Når du bruker grillen, er det viktig at kjøttet dekkes til for at det ikke skal tørker ut under steikingen. Dessuten må du velge indirekte grilling slik at varmen ikke blir for sterk.

Lær mer om direkte og indirekte grilling her

I oppskriften nedenfor er det valgt marinering som metode for å gi kjøttet ekstra smak.

I grillingens hovedsete, USA, er såkalt rubs mer vanlig, og de kommer både i våte og tørre utgaver.

Forskjellen på en marinade og en våt rub er konsistensen.

Hjemmelaget er best

Sistnevnte er som en grøt. Tørr rub er egentlig bare en krydderblanding som gnis inn i kjøttet før grilling.

Lær hvordan du marinerer grillmaten selv her

Det er ingen tvil om at tilbehøret er viktig til et hvert måltid, og når man lager deilige spareribs er hjemmelaget coleslaw og bbq-saus en selvfølge.

Dessuten er det langt enklere enn mange tror å lage de herlige tilbehøret.

Prøv noen av disse grillsausene og -tilbehørene

Slik får du perfekt grillmat

Slik skal spareribs smake

Fremgangsmåte

1. Bland sammen alle ingrediensene til marinaden.
  2. Legg spareribsene i marinaden og la de godgjøre seg i minst 1 time i kjøleskapet.
  3. Bak dem i folie i ovnen på 200 grader eller på grillen med lokk over i 1 time.
  4. Ta dem ut av folien og grill spareribs i 10 minutter på hver side tilslutt.
  5. Serveres med grillede maiskolber, grillede tomater, bakt løk og halve poteter. Evt. grillede grønnsaker på spyd (mais, løk, paprika).

Tips: Et ekte amerikansk tilbehør er coleslaw (kålsalat) og en skikkelig bbq-saus til spareribsen.

Sendt inn av Matprat.no

Hvitløks-rub til grillmaten

Fremgangsmåte

1. Bland hvitløk, persille og cayenne.
  2. Tilsett oljen i en tynn stråle under omrøring.
  3. Oppbevar i kjøleskap et par dager før bruk.

Gni inn i kjøttet og la ligge en halvtime på kjøkkenbenken for å trekke inn aromaene før grillingen starter.

Flere grillsauser og -marinader

Alle de gode grillartiklene finner du her

Se alle de gode grilltipsene her

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Sendt inn av Apéritif

Tørr rub til spareribs I

Drikke som passer til denne oppskriften

Tørr rub til spareribs eller lam

Craigs Whitsons coleslaw

Fremgangsmåte

1. Ha de ferdigrevne grønnsakene i en stor bolle.
  2. Dryss saltet over grønnsakene og la dem stå i minst 1, men helst 2 timer (dette for å dra ut litt av fuktigheten).
  3. Skyll grønnsakene for å få vekk saltet, og fjern så mye vann som mulig (her er salatsentrifuge tingen). Tørk dem så godt som mulig med tørkepapir.
  4. Bland sammen fløte, melk, sukker, eddik, majones og hvitløk i en bolle.
  5. Bland fløte- og majonesdressingen godt sammen med grønnsakene. Smak til med salt og oppbevar den i kjøleskapet i minst 30 minutter før servering.

Ordet coleslaw stammer fra det hollandske koolsla, etter koelsla som betyr "kjølig kål".

Coleslaw er et must til grillmaten og passer godt til kraftige smaker som grillet kjøtt og barbequesaus.

Flere grillsauser, -tilbehør og -marinader

Alle de gode grillartiklene finner du her

Sendt inn av Craig Whitson

Verdensmester i grilling,Teigens BBQ-saus

Fremgangsmåte

1. Bland sukkeret med ketchupen og tilsett kaffen.
  2. Smak deg frem til hvor sterk BBQ-saus du ønsker, bruk mer eller mindre tabasco. La sausen stå en time før bruk.
  3. Sausen holder seg fint i kjøleskap en uke, men etter min erfaring varer den sjelden så lenge. Den finner snart veien til annet enn spareribs også.

Denne BBQ-sausen er like god som den er enkel. Passer veldig godt til spareribs, men vent med å pensle kjøttet til slutten av grillingen. Barbequesausen inneholder en del sukker som gjør at det brenner hvis du pensler på for tidlig. Settes også på bordet slik at de som ønsker det kan ta på litt ekstra.

Se alle våre oppskrifter på marinader og saus til grillmaten

Sendt inn av Matprat.no

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før