Krabbefest
Billigere festmat finnes knapt

Nykokt krabbe med smaksrikt tilbehør både på tallerkenen og i glasset sier ingen nei til. Her er oppskriften på en vellykket krabbefest.
20 August 2015 - 10:00

Krabbe smaker bedre enn prisen skulle tilsi. Mange vil nok protestere på at noe kan være for billig i dette landet hvor folk bruker en hver sjanse til å kjøpe helt vanlige dagligvarer utenlands.

Også levende

Men der er et faktum at norsk krabbe er av meget høy kvalitet og i forhold til hva du får, er prisen svært gunstig. Så rimelig at du har råd til luksus også utenom fridagene.

Slik renser og koker du krabbe

Nå i august og september, mens krabbesesongen er på topp, er krabbe en populær tilbudsvare.

Men du finner ikke bare ferdigkokt i butikkenes fiskedisker, for mange steder kan du også kjøpe levende krabbe. Se etter annonser i avisen.

Kjøper du levende krabbe, bør du koke den så raskt som mulig. Hvis du må la den ligge over natten, må du få med deg fuktig tang.

Bredere over baken

Den usedvanlig næringsrike krabben lever vanligvis på dyp ned til 50 meter og der er vannet rent. Sesongen starter normalt i september langs Sør- og Vestlandskysten og holder på til november for de nordligste områdene som er Troms.

Alle har preferanser for hunn- versus hankrabber. Førstnevnte har (som hummeren) bredere haleklaff og hannen større klør. Dessuten har den bredere ryggskjold.

Les om hummeren - havets kardinal

Ikke størrelsen som teller

Men størrelsen på selve krabben forteller lite om mengden krabbekjøtt. Det kjenner du best ved å veie krabben i hånden, og det får du selvsagt ikke anledning til når du kjøper ferdigkokt krabbe i løs vekt i disken. Men spør alltid når krabben ble kokt. Den smaker definitivt best når den er nykokt.

Mange synes at å kjøpe bare krabbeklør eller sågar ferdigplukket krabbe i skjellet er pysete, men det er absolutt det mest praktiske hvis du skal bruke krabbekjøttet i en rett. Ellers er mye av kosen å bruke lang tid på å plukke krabben selv for kjøtt, i alle dens hulganger og gjemmer. Da må du altså ha god tid.

Besnærende fruktig

Et krabbeskjell til hver med noen gode dip'er til er noe av det raskeste du kan lage midt i uka hvis du får lyst på noe ekstra godt.

Her finner du enda flere oppskrifter med krabbe

Riesling med god rik frukt fin syrefriskhet og en touch av restsødme er perfekt til den krabbekombinasjonen vi serverer deg her. Slik som Mosel-vinen Eifel-Pfeiffer Riesling Kabinett 2012 (20970)

Flaske eller boks?

Ikke alle liker halvtørr riesling. Men med sauvignon blanc er det lettere å treffe de manges smak. En drue som matcher krabbesmaken veldig godt.

Et godt valg er Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc 2014 (47339). En fruktig og lettdrikkelig sauvignon blanc både i duft og smak med stikkelsbær, solbærblader og sitrus. Frisk og behagelig og til en god pris.

Den er nesten like god i boks hvilket gjør ting lettere når dere er mange til bords.

Krabbe elsker sherry

Vi må også slå et slag for manzanilla, den friskeste sherrytypen. La Gitana Manzanilla (30878) selges som halvflaske og det er langt å foretrekke. Både fordi det gir høyere omløpshastighet og dermed til en hver tid friskere innhold i flaskene, for manzanilla tåler ikke for lang oppbevaring i butikkhyllene. Ei heller etter at flasken er åpnet.

Siden manzanilla er kraftigere, særlig i alkoholinnhold enn hvitvin, er inntaket også mindre. Derfor holder en halvflaske fint til to-tre personer. Den rike krabbesmaken smelter sammen med manzanillaens friskhet, fruktighet (sitrus og grønne epler) og sjøaktige preg, samtidig som den er perfekt også sammen med det forskjellige tilbehøret.

Et spennende og annerledes vinfølge som bør prøves, i hvert fall for de som ikke er redd for nye smaker.

Prøv noe nytt til krabbene

Koking av krabbe

Koking av krabbe er svært enkelt, og det er heller ikke vanskelig å rense den selv.

Se oppskriften og en enkel steg-for-steg forklaring i denne artikkelen.

Flere gode oppskrifter på krabbe finner du i vår store kokebok.

Bestill med en gang
Ønsker du å bestille noen av drikkeforslagene trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen. Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Krabbe naturell med avocadokrem og karrimajones

Fremgangsmåte

Avocadokrem
Mos alt og bland for hånd eller i mikser bortsett fra urter og vårløk som tilsettes til slutt. Smak til med salt.
Karrimajones
Pisk eggeplomme, sitron, karripulver og hvitløk for hånd eller med mikser.

Tilsett oljen dråpevis under kraftig pisking. Spe med litt vann når majonesen blir veldig tykk. Smak til med salt, pepper og sukker.

Server krabben med nybakt brød, avokadokremen og karrimajonesen ved siden av.

De lekreste retter med krabb

Slik koker og renser du krabbe

Lyst til å lage en annen rett med krabbe? Vi byr på mange andre

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske